onsdag, oktober 27, 2010

Skor, skor, skor...

Jag har ett lite krångligt förhållande till skor. Egentligen skulle jag vilja ha en massa olika, snygga skor. Finskor, finstövlar, vinterkängor, vandringsskor, vardagsskor, klackeskor...

I verkligheten har jag bara några skor som jag använder nästan jämt, och nästan inga snygga skor alls. Bara praktiska, tråkiga skor och träningsskor och pjäxor.

Jag har jättesvårt för att köpa skor. Om jag hittar några snygga skor som jag blir sugen på så tänker jag alltid att "Nä, är det verkligen SÅNA HÄR skor jag behöver mest, och så är de ju så dyra också, borde jag inte hellre köpa någon annan sort, eller annan färg eller..." Och så blir det inget alls och jag fortsätter tjava runt i mina tråkiga praktiska skor.

Om jag sedan väl bestämmer mig för att köpa ett par skor, så hittar jag nästan aldrig några som passar. Det glappar i hälen eller är för trångt framme i tårna eller så känns de för breda. Eller för smala.

Jag har alltid haft stora fötter, storlek 40-40,5.
Efter att jag haft 4 ungar i magen, varav 2 st samtidigt (= TUNGT) så har ju inte fötterna blivit mindre direkt. Nu är det mer 41:or som gäller. Då börjar det ju dessutom bli svårt att hitta storlekar. Och det finns någon mental spärr i att köpa skor som är STÖRRE än 41:or.

Okej, när jag väl då hittat ett par skor som jag vill köpa så gäller det att INGEN är med mig när jag ska handla - för då stressar jag fram skoköpet så jag nästan alltid kommer hem med fel storlek. Det är som att jag då känner att jag inte kan krångla mer, den här storleken BORDE ju passa - hallå, större skor kan jag ju inte behöva??

De har hänt mer än en gång att jag gjort dyra skoinköp som sedan visar sig vara mindre lyckade. Som ett par Vandrarkängor förra sommaren. Liite för små insåg jag efter ett par dagars fjällvandring (och då är det ju så dax...). Eller längdpjäxorna jag köpte på Vasaloppet ifjol. Det grämer jag mig allra mest över - de har jag använt ca 4 ggr, och jag har insett nu att de är ALLDELES för små. Trots att de är storlek 41. Aj, aj, ont i tårna. (Det måste väl vara något fel på storleken där va??)(Så om det någon med hyfsat stora fötter som vill köpa ett par i princip oanvända Fischer RC7 Classic, så vet ni var de finns... Mycket bra pris kan vi säkert få till ;-)

Så nu gäller det att jag på den stundande Intersportmässan i lugn och ro utan shoppingsällskap viger en bra stund till att prova fram någon bra modell som passar den här krångliga foten, puh...

(Mitt mest lyckade skoinköp på länge är den vintersko jag köpte på Timberland-butiken när jag var i Stockholm sist. Snygga, rätt storlek och MED shopping-sällskap! =)

2 kommentarer:

♥ mamman i huset ♥ sa...

Ja då har vi VERKLIGEN en sak gemensamt. Jag har precis handlat skor för 1350:- och de kommer jag att använda dagligen i minst 2 år. Promenadskor i gore-tex med proneringsavhjälpande sulor inuti. Så'na skor lägger jag gärna pengar på. Men inte finskor... Dock är jag glad att jag köpte svarta fina skinnstövlar när DOMUS stängde och hade rea. Då och då passar det nämligen inte med gore-tex-praktiskt. Men oftast!

Brukar sällan längta till måndagar ~ men gör det faktiskt nu!

Skomanen sa...

Då är det damen med x antal skor här då...Väntar med förväntning på att se dina skor...om jag dock hinner se dig i din planerade vardag ;)