lördag, februari 09, 2013

Tankar i en tvättstuga

Idde Schultz på Spotify. Nostalgi. Är tillbaka till våren 1996. Bussresor Sundsvall - Härnösand till jobbet på Vägverket. Idde i lurarna, liten knodd i magen - den första. Drömmar, förväntan och en massa förutfattade meningar om hur allt är o kommer att bli.

Våren 2013. Lördagkväll i tvättstugan. 4 barn senare, en massa förutfattade meningar har fått stryka på foten - medan vissa av dem visade sig vara helt rätt. Har roat mig med Melodifestivalen tillsammans med de två yngsta knoddarna - och roar mig sedan i tvättstugan med Idde och två tvättmaskiner som ska hängas.

Det slår mig att jag är rik. Och att drömmarna där i bussen faktiskt överträffat sig själv. I sin enkelhet.

Jag får vika o hänga tvätt till två tonåriga grabbar, en lång drasut till man som faktiskt fanns med redan 1991 och två tralliga tjejer på 9 år. Dessutom har vi sedan 1 år tillbaka en TVÄTTSTUGA (okej, sliten o oglamorös - men ändå :-). Och kläderna jag viker är delvis upphängda av en tonårsgrabb som glömt att skaka kläderna innan de hängs dvs kläderna ser ut som skruvar - men vad gör det. De är ju tvättade och hängda av en kille som insåg att han behövde lite rena kläder när mamma o pappa var på vift.

Och jag har idag, efter 6 veckors eländig förkylning, kunnat åka skidor i ett fantastiskt väder.
Och jag blir så glad över att jag har förmågan att inse att lyckan finns i de små tingen. Som att lyssna på nostalgimusik o hänga tvätt, och att åka skidor i lugn takt i vackert väder.

Ska komma ihåg det när jag är sur, trött och hakar upp mig på energislukarna.

2 kommentarer:

KaosJenny sa...

Vad härligt!! Jag åker också en hel del skidor, det är så vackert... Vad härligt att du njuter av de små sakerna. Jag tror att det är bättre än att göra en jätteresa en gång om år, vardagslycka spöar det mesta... Kram

♥ mamman i huset ♥ sa...

Åh så härligt. Precis exakt just nu är även jag inne i en period där jag njuter av att HA några som smular ner och som lägger sina träningskläder lite här och där.

:-)