lördag, juni 12, 2010

Kulmen är nådd

Den mest hektiska tiden på hela året har nått sin kulmen - vi hade skolavslutning igår!

Storebror (som gick ut 7:an) har tidigt meddelat att det inte alls var aktuellt att vi föräldrar skulle med på hans avslutning (sannt eller inte, men vi gick på hans ord) - så för första gången på 5 år hade vi bara en avslutning att gå på.

Uppklädda i klänningar (även jag till de yngre damernas förtjusning) och finskjorta fick vi lyssna på en massa fina sånguppträdanden på Lillebrors avslutning, rektorns tal och frökens "hej då i klassrummet".

(Enda plumpen var väl att vi på väg till skolan började erinra oss om att vi nog inte kände igen att det varit någon blominsamling till fröken :-O ... iallfall inte någon som vi varit med på... och så var det ju, ingen kollektiv insamling hade det varit, utan de som hade lite koll hade ju förstås ordnat egna presenter till fröken (inte vi alltså...) Fast sån tur var visade det sig att klassen ska få ha kvar sin vikarie-lärare ett år till, så vi får ju möjlighet att skärpa till oss till nästa år...)

Lunch o mjukglass på stan innan tjejerna fick tillbringa eftermiddagen på Dagis medan jag gjorde lite nytta på jobbet några timmar.

(Storebror hade avböjt den traditionella avslutingslunchen på stan med mamma o syskonen - ett litet utbrytningsförsök pågår kanske? Nya vindar blåser och man får väl se det som ett sundhetstecken för en tonåring.)

Maj/Juni har varit lika hektisk (mer hektisk!) som vanligt. Jag inser ju att det är samma visa varje år och känns lite tjatigt att beklaga sig. Det är ju så det blir när det finns barn med i bilden som går i skolan och har aktiviteter för sig och man samtidigt har ett jobb där mycket ska fram, planeras och förberedas innan semestern. Det är så livet är - och egentligen inget som jag vill ändra på.

Sedan kan man ju kanske tänka att det är att ta sig lite vatten över huvudet när man anmäler barnen till simskola i maj/juni, 3 gånger i veckan i 3 veckor kl 17.10. PUH!
Eller när man tar på sig att hålla i ungdomsträningen varje tisdag som innebär ett visst engagemang iallafall 3 kvällar per vecka.

Men å andra sidan så är det ju roliga saker! Hellre engagemang i roliga saker någon gång för mycket än tvärt om.

Nu känns det som att livet är ett vilohem när simskolan är över, skolan slutat, många av barnens övriga aktiviteter tagit slut och dagens orienteringstävling (som krävt visst engagemang) är över. Nu är det bara jobb, dagis och ungdomsträning som ska hanteras. Känns nästan som sommarlov även för mig - även om det är 3 hektiska jobbveckor kvar innan jag riktigt stämplar ut.

Annars håller vi här på att slutgiltgt växla årstid: Skidor ut - Grill och cyklar in!Sedan är vi väldigt bra på att prioritera våra husliga insatser - vilket innebär att trädgården ännu inte är färdigkrattad (kanske imorgon?), att våra trädgårsland växer hejvilt

och att vi insett att det här trädgårdslandet med perenner
passar oss perfekt eftersom det alltid ser välvårdat ut trots noll insats.

Imorgon har vi en söndag utan större planer och det känns riktigt bra! (Kanske kratta lite ;-)

7 kommentarer:

♥ mamman i huset ♥ sa...

Vi måste i alla fall tacka så mycket för en väldans trevlig orienteringsdag i Abisko. TACK!

Idag tvättar och städar vi lite och laddar inför en ganska aktiv första sommarlovsvecka. Lite sur över regnet, men samtidigt mycket glad över att det är idag som det regnar och att dte inte sjorde det igår.

Vi hörs!

AnnaPanna sa...

Så mannen i huset fixar skidorna innan sommarförvaring. Det är ju fantastiskt! Jag blir alltid lika överraskad när jag plockar fram mina skidor, torra som fnöske och gammal valla kvar...
Trädgården ser ju jätteprydlig ut! Var glada att ni bor där uppe, här nere hade ni förmodligen haft fullt med massa konstiga växter överallt... ;-)

AnnaPanna sa...

Förresten ser mannen i huset precis likadan ut som för drygt 20 år sen! Det kan du hälsa honom.

KaosJenny sa...

Ha Ha, bättre roligheter än inga -heter alls kanske man ska tänka nästa gång maj månad dyker upp ;-) Känns viktigt att fundera på vilka och om man ska dra igång några projekt också. En oplanerad dag är guld värd. Kram

Anonym sa...

Ha en trevlig sommar. Vi åker på fredag på vår 4 veckors semester med husvagnen och hoppas på fint väder:)

Jessicka

♥ cloudberrie ♥ sa...

Jag ser att din och min maj-juni har sett/ser väldigt lika ut ;)

Och nu är det semester på riktigt så jag dansar sol-värme dansen :)

KRAM från Eva

Pia sa...

mih: Ja, visst blev det bra =)

Anna: Här har jag så lyxigt att jag har en personlig skidfixare! (Eftersom jag vet att det är hans bästa fredgasnöje, så har jag inget dåligt samvete alls!) Och lite gråare är han, men annars i tipp-topp-form ;-), min skidfixare!

Kaos-Jenny: "Inga-heter" - det var det bästa ordet jag hört på länge, haha!

Jessicka: OJ! Hela våren har gått och vi har inte hunnit ses alls!! Jag har ju påsar med kläder till er, hoppas Tindra inte hunnit växa ur dem.. ;-) Ha en SKÖN semester!!