lördag, december 29, 2012

Den otrendiga julstressen

I lokaltidningen lördag före jul fick 5 personer frågan om de kände sig julstressade. INGEN av dem hade känt av någon julstress. Jag tror det var så att alla hade fixat allt så i god tid så inget stressande här inte. Sedan är det alla dom som absolut inte lider av någon som helst julstress, för att de har avdramatiserat julen så mycket så det finns inget att stressa för. Jo, jul har de ju och på något sätt så fixar de ihop mat o klappar, men liksom sådär i förbifarten. Och sådär lagom och balanserat.

Så det är helt klart inte inne att känna av någon som helst stress över julen.

Jag måste nu bekänna en sak. Jag har varit julstressad. Vi har som vanligt inte haft framförhållning och som vanligt skenade antalet klappar till barnen iväg, trots ambitionen att vara måttlig. Sista veckan blev, som vanligt, lite snärjsig.

Men på något sätt så lugnade allt ner sig
dagen före julafton, som blev en ovanligt lugn och skön dag. Och Julafton kom och gick och blev fin, lugn och glad.

Och all julstress är nu bortglömd, men kommer säkert om ett knappt år igen. För vi kommer säkerligen inte ha någon framförhållning då heller. Som vanligt :)

1 kommentar:

KaosJenny sa...

Samma här men jag surfade på stressvågen eller gjorde en plan som funkade. Det kommer att bli samma nästa år. lite så där av och på knapp. Jag avsatte till exempel fyra timmar sista veckan till julklappar och sa att det som inte finns på stan då, det ska jag inte ha... Maten gjorde jag gemensam sak med mina syskon och sa att alla får se till att sina älsklingsgrejjer finns på julbordet...

Jag tror att de flesta som pratar om att de inte har julstress ändå har det, på något sätt (och jag vet inte om det är så friskt att börja handla julklappar i Juli ;-))
Kram