onsdag, februari 24, 2010

Jag är Blå

Ja, jag menar alltså inte politiskt blå, utan en BLÅ tjej. En tjej som gillar blått.

Det har jag alltid gjort. Förresten hade jag nog en rosa period något år på gymnasiet, men annars är det blått för hela slanten.

Eftersom jag vuxit upp med den sanningen att det inte är någon större skillnad på killar och tjejer i vad man kan göra eller vad man gillar så har jag nog aldrig reflekterat över att det skulle vara en KILL-färg.

När sedan Storebrors favvo-färg var rött och Lillebrors gult så började jag tro att om man bara inte påverkar barnen i vilka färger som är tjejiga och vilka som är killiga, så väjer de fritt från hjärtat.

Nu har jag insett att riktigt så enkelt är det inte.

Eller så är våra tjejers helt spontana opåverkade val av favoritfärg - ROSA! Som av en ren tillfälighet precis den färg som småflickor förväntas älska. (Kan det vara så att det påverkas från fler håll än hemma??)

Iallafall - när tjejerna ÄNTLIGEN fick eget rum lovade mamman storsint att rummet skulle göras om efter deras önskemål.

Önskemålet ROSA tapeter och ROSA gardiner kom som ett brev på posten.

Eftersom varken mamma eller pappan var speciellt sugna på att tapetsera om det 25 m2 stora rummet med hyftsat fräscha gula tapeter med Björnebård förvägrades döttrarna denna önskan.

Men tänk vad man kan göra med lite rosa tyg och en farmor som bättre förstår småflickors önskan och väver rosa trasmattor!


Rosa draperi och rosa matta till en nöjd flicka!


Rosa sänghimmel och rosa matta till en annan nöjd flicka!


Mamman är också ganska nöjd - för det är inte BARA rosa som gäller. Svart tröja med tuffa dödskallar är inte heller helt fel tycker en liten tjej! Men hennes syrra föredrar förstås rosa - kan det bero på att hon alltid var den som fick ha rosa tröja på sig som liten bebis om det fanns någon sådan - i färgkodningens tecken?? (Vilket hennes syster upptäckt på foton av sig själv och syrran som småbebisar - "Varför fick aldrig JAG ha ROSA!!!!! Det är ORÄTTVIST!!!!")

Men tjejerna har iallfall konstaterat att deras mamma är en BLÅ tjej, och det går ju bra det med.

7 kommentarer:

KaosJenny sa...

Ha Ha... låt dom bejaka det rosa så går det över... Jag har en kompis som är tvärblå som har både en rosa kille och rosa tjej... Min syrra var oerhört rosa som liten men har aldrig rört något rosa som vuxen. Smart med tyger istället för tapetsering Kram

Godhet sa...

När jag blir stor och tiden blir till förfogande ska jag också väva mattor. Så fint på golvet! Snäll farmor och nöjda flickor =)

AnnaPanna sa...

Hoppas dom inte blir som pink lady... http://audrey.buzznet.com/user/journal/5311511/destiny/ :-)

Pia sa...

KJ: Ja, det är nog det enda rätta - att släppa dem lös i färgvärlden ;-)

Godhet: Ja, visst blev de fina - jag tycker om trasmattor! Och farmor ÄR snäll!

AnnaPanna: Hahaha, det får vi verkligen hoppas! OJ - vad ROSA :-O

Anonym sa...

Jag älskar stark rosaröd färg. Det går inte över. Hi hi
-Y

Anonym sa...

Fast jag hade aldrig rosa som liten... hrm
-y

Pia sa...

Y: =D

Där ser man hur det går om man inte får leva ut sina rosa sidor som barn... ;-)

Fast det är väl inte det värsta som kan hända, jag måste ju hålla med om att rosaröd är riktigt fint - höll på att köpa en mössa i den färgen häromdagen - till mig själv ;-)