måndag, augusti 20, 2007

En obesvarad kärlek till odling...

Jag har alltid tyckt om växter och odling och när vi bodde i lägenhet längtade jag till en egen trädgård och möjlighet att få odla grönskaker. Även till att ha egna blomrabatter, men just att odla grönsaker tilltalade mig.

Det har tyvärr visat sig att jag har en obesvarad kärlek till odling...

Jag misslyckas alltid. Se själva! Översta bilden är från min lilla täppa. Jag kan inte ens skylla på att vi är utanför alla växtzoner, ja praktiskt taget på kalfjället...


...för den här bilden visar grannens grönsaksland, det ligger ca 3 meter från mitt ynkliga lilla land. Hennes land är prunkande och välmående... Min man säger att det beror på att mitt land inte fått någon gödsel, kan det vara så enkelt tro? (Jag som trodde det räckte att trycka ner fröna i den gamla jorden, vattna, ha lite plast över i början och sådan där vit växtduk, men icke sa nicke :-D!).)
Här ser ni vårt potatisland. Det är istället väldigt välmående och de första små goda potatisarna åt vi igår, mums! Potatislandet har legat i träda 2 somrar (busiga tvillingar tog ut sin rätt, fanns ingen energi till potatisland ;-) och A har vänt ner kompost i det. Så jag kan tyvärr inte ta åt mig alls av potatislandets välmående, utan det är helt A:s förtjänst.

Jag tror jag ska gå i skola hos grannen med gröna fingrar. Och ni vänner med växt-talang (det finns åtminstone en som brukar hälsa på i min Blogg!) - ALLA råd är välkomna...

(Jag tänker inte visa hur våra blomrabatter ser ut, de är rena katastrofen...)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Så illa ser det ju ändå inte ut men helt klart verkar din man ha grönare fingrar än vad du har. :-) Mycket irriterande förstår jag. Jag tror han har rätt. Lite gödsel kan nog göra underverk. Blev det nån kogödsel över? Hur gammal är gammal jord? Den blir mer och mer utarmad, växterna tar näring ur jorden när de växer. Men det är klart, om det inte växer så mycket blir väl det mesta kvar i jorden. :D Och faktiskt har inte jag så gröna fingrar som jag skulle vilja, dessutom inte ork och tid att fixa en jätteprunkande trädgård med massa rabatter och urnor, det blir mycket jobb att hålla det fint. Tror man måste vara jättepassionerad, och ha tid, för att få en snygg och välväxande trädgård.

Pia sa...

Tack för lite värmande ord från en av mina experter! Jo, det är nog så - lite gödsel kommer nog att göra underverk nästa år - och gammal jord är nog 2-3 år utan gödsling, hm...

fast morotstrådar är faktiskt också rätt goda :-D

Anonym sa...

Haha, du är för rolig! Morotstrådar. Allvarligt talat så har jag funderat, du verkar göra allt rätt, fiberduk och så för att skydda dem i början (det orkade jag aldrig hålla på med när jag hade odlingslott i Falun och fick bedrövligt resultat) så det enda jag kan komma på är gödsel. Eller utbyte av jorden eller jordförbättring.