torsdag, september 02, 2010

VAB- o JOBBpusslet

Vi har en liten tjej här hemma som är sjuk. Hon har varit hemma från skolan sedan i måndags o vi ser inte riktigt något slut på det. Stackars liten tjej. Och lite stackars mig.

Just nu känns det som om jag är ensamstående fyrbarnsmamma. Pappan i den här familjen har inte så stora möjligheter att vara hemma med liten tjej nu. Det är utrikesministrar och viktiga möten och tjänsteresor och annat som helst inte bör ruckas på, inte ens pga sjuka små barn. Och det är faktiskt därför också lite stackars om pappan också. För man kan nog milt sagt säga att han har dåligt samvete för att han inte kunnat vara hemma med sin lilla tjej och för att hans fru får ta allt just nu.

Jag försöker pussla ihop tillvaron så gott det går. Och går gör det ju, men kanske inte riktigt så som jag tänkt mig på jobbet.

Vad är det för konst att driva projekt och lösa problem när man får vara på jobbet de timmar man tänkt sig? Konststycket är att lyckas föra jobben framåt hjälpligt när man inte är där så speciellt mycket. Man lär sig att prioritera helt enkelt. (Jag tror att småbarnsföräldrar faktiskt är Guld värda på jobbet - de är så OTROLIGT duktiga på att pussla o trixa o prioritera...)

Och jag kan återigen inte låta bli att beundra alla ensamstående föräldrar som alltid ska rådda runt Företaget Familjen själv. Jag som beklagar mig över en kort period som s.k ensamstående.

Fast nu är pappan hemkommen från Luleå, kom som en räddande ängel och återställde lite ordning i kvällskaoset som uppstått eftersom mamman naturligtvis just denna dag skulle lägga träningsorientering... Dessutom finns det lite tillfriskningshopp för den lilla tjejen - kanske det blir skolan imorgon. Och om inte - så tar pappan första VAB-passet =)

2 kommentarer:

♥ cloudberrie ♥ sa...

Vilka fina bilder från BAMM! Fjällen är bara bäst!

Trist med sjukdommar, skickar en HÖG med krya på er kramar!!!

KaosJenny sa...

Mm, visst blir man impad av de som är ensamma på "rikt". Det är (var ) synd m dig också... Ett bra nätverk är förstås guld värt men det är ändå man själv som står där med blåstället och ska fiffa allt som trasslar. Heja dej, heja Mannen (aldrig roligt att inte kunna dela när man vill) och hoppas liten tjej blev frisk. Självklart har man mognat och blivit bättre på en massa sätt sen man blev förälder... Kram