fredag, oktober 20, 2006

Lediga fredagar och kvällsjobb...

Oj, det har snart gått en vecka sen sist - det blir inte direkt ngn DAGbok det här - snarare VECKObok :-D...

Idag är jag ledig - har min lediga fredag, som jag bestämde att jag skulle börja ha här efter semestern. Det var så otroligt intensivt under våren, så när det blev lite lugn o ro o tid för reflektion så bestämde jag mig för att sätta ner foten, bromsa upp lite o ta föräldraledigt på fredagar. Eftersom jag ändå inte hann med mig på jobbet på 100% så kunde jag lika bra inte alls hinna på 80%... tänkte jag då, lite obstinat o käckt så där...

Det är jätteskönt att vara ledig med de minsta, vi myser, städar lite, är ute o leker, fredagsfikar med bröderna när de kommer hem från skolan o kan fixa fredags-mys-middag i lugn o ro.

Men alla mynt har ju en baksida... Det är ju fullkomligt kaotiskt på jobbet! Nej, jag hinner ju såklart inte alls med det jag borde göra nu, o jag sitter ofta på kvällarna o sliter, oftast hemma, men igår var jag nere på jobbet mellan kl 20 och 23.45... Och ändå så ligger jag efter med en massa "viktiga" saker. Det är t.o.m så att när jag går hem på torsdagarna så känns det lite trist att jag inte ska jobba på fredag, för eftersom jag nu ska vara ledig så har jag ju inga möten på fredag (vilket är ett unikum för arbetsdagarna på vårt företag, där möten verkar vara kärnverksamheten) och jag inser vad mycket jag skulle hinna om jag "fått" jobba på fredag...

Missförstå mig rätt nu, jag VILL vara hemma med barnen på fredagarna - men samtidigt har jag ett roligt jobb, med hög arbetsbelastning, där det är svårt att plocka bort delar av arbetsmängden, så den lediga dagen märks påtagligt...

Ja, det är så mycket fina ord på vårt företag om att man ska underlätta för småbarnsföräldrar, men är det någon som verkligen får ihop det i praktiken, det undrar jag ju...

Bara det här med våra stela tids- o lönesystem... Jag trodde ju i min enfald att jag kunde fylla i föräldraledigt de fredagar jag är ledig, o om jag någon gång MÅSTE jobba så fyller jag bara i att det är en vanlig arbetsdag. Men OH NEJ, så kan man ju inte göra :-O. En dam från löneavd ringde häromdagen o började med att säga: "Hujja, vad du tjorvar!!" För inte kan man göra så... eftersom jag ska vara ledig en dag i vecka under flera månader måste man göra en nedsättning av tjänsten o lägga in nya arbetstider i datasystemet, o då KAN jag inte gå in om jobba fredagar för då står det i systemet att jag är ledig... Jaha, sa ja, men jag kan ju behöva jobba vissa fredagar eller del av fredagar, hur gör jag då? DET GÅR INTE, svarar löne-tanten, eftersom du har förtroende-tid o förhandlat bort övertiden och alltså inte har "mer-tid". Nähä??!!, sa jag, då då får jag väl jobba gratis de gånger jag är inne på fredagarna då, det spelar väl ingen roll, jag har ju ändå så mkt tid som jag jobbar på kvällarna som jag inte får något för... (Visst är jag lojal mot min arbetsgivare :-D - 80% av lönen med 100% arbetstid, jag borde få pris som årets dummaste medarbetare ;-)...) Det slutade iallafall med att så tyckte hon ju inte att jag skulle göra, utan hon skulle lägga in ngt som kallas "passbyte" som jag ska fylla i de dagar jag jobbar fast jag ska vara ledig... Så det är nog meningen att jag ska vara ledig, o det är ju bra det, HAHA.

Jsut nu sitter E&S o skrattar på golvet, sjunger o leker att de är deras äldre kusiner - de är SÅÅ söta - och jag vill inte alls vara på jobbet idag!!

Men inte är det lätta att få ihop livet, med hedern i behåll på alla håll o kanter :-D...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej hej!

Vet du jag känner så igen det från när jag jobbade 80% vilket i verkligeheten innebar att jag skulle göra samma 100% fast på 80% av tiden.
Jag får ut övertid, eller plustid om jag jobbar när jag egentligen ska vara ledig. Vilket ju är bra. Jag kan jobba hemifrån vilket både är bra och dåligt. Dåligt för att alla vet att jag kan jobba hemifrån och därför förväntar sig att jag ska göra saker oavsett om anledningen till att jag är hemma.

Fast å vad det låter mysigt med en ledig fredag! Avundsjuk!

Ha en trevlig helg!

Pia sa...

c: Ja, det är nog ett ganska vanligt "problem" detta...Jag har bärbar jobbdator, o det är både en fr- o en nackdel...

Och JA, det är mysigt med lediga fredagar, jag njuuter!