lördag, oktober 28, 2006

I valet och kvalet

De senaste 2 veckorna har jag var i valet och kvalet om jag skulle söka ett nytt jobb internt. Sista dagen var i tisdags, och jag var osäker in i det sista.

Det nya jobbet innebar att man skulle starta upp en helt ny sektion, inom ett område som jag har hyfsad koll på. Man skulle själv få organisera upp sektionen, tillsammans med chefen som skulle sitta 16 mil bort.

Min egen plan har varit att vara kvar på mitt befintliga jobb iallafall ett år till, sedan gå vidare till ngt liknande det jobb som nu var ute.

Mitt nuvarande jobb har jag haft 1,5 år. Det är roligt, har varit för mastigt men jag har lyckats få in en organisationsförändring som innebär att det kommer bli mkt mer hanterligt efter nyår. Jag har en kanon-chef, vi jobbar mkt tillsammans och han känns verkligen som en med-arbetare. Han är nog den första chef som verkligen varit närvarande, mina fd chefer har varit OK, men jag har klarat mig lika bra utan dem. Jag har hans fulla förtroende när det gäller arbetstider, resor, kurser. Han har också småbarn och han förstår precis dilemmat med sjuka barn.

Jag har nyligen börjat vara ledig på fredagar, och hur det hade fungerat med nya jobbet vet jag inte - kan tänka mig att det varit svårt, iallafall i början.

Min första tanke var att söka jobbet, man kan ju alltid tacka nej om man får det. Eller kan man det? Internt är det lite knepigare än om man söker ett externt jobb. Det kan lika gärna vara så att de högre cheferna kommer överens om att jag behövs bäst på det nya jobbet och då har man inte så mkt att sätta emot. Faktiskt. Och jag skulle säkert få jobbet om jag sökte det (för så brukar det vara de gånger man slänger in en intresseanmälan på något man inte är heltänd på ;-) ...

I tisdags-fm hade jag ännu inte slutligen bestämt mig. Så då ringde jag till en tjej som jobbar på den avdelningen och frågade hur stämningen på avd var o hur chefen var. Och efter det samtalet bestämde jag mig! Hon sa att hon trivdes med jobbet men hade inte så mkt kontakt med de andra på avd utom de i hennes arbetsgrupp och att hon kände sig rätt ensam för att chefen satt så långt bort. Han var trevlig men inte närvarande.

Jag sitter nu med i en otroligt trevlig ledningsgrupp, har en bra, närvarande chef, bra medarbetare, roliga arbetsuppgifter med en massa spännande nötter att knäcka närmaste året, och har precis fått till min egen arbetssituation. Jag har felxibla arbetstider och kan vara ledig fredagar. Och jag tycker inte jag är klar med min nuvarande tjänst ännu på något år. Svaret var ju givet: jag sökte inte den nya tjänsten! Det kändes så skönt när jag bestämt mig, och egentligen hade jag nog innerst inne vetat vad jag ville hela tiden, annars hade jag nog slängt in en ansökan mycket tidigare.

Det är nyttigt att måsta värdera o väga för- och nackdelarna med sin nuvarande situation, man uppskattar vad man har när man liksom fått välja det igen!

3 kommentarer:

Tvillingmamma Lotta sa...

Vad skönt att du kommit fram till ett beslut!
Ett beslut som känns så bra dessutom!

Lycka till!

Jonna sa...

Svårt med svåra beslut, men det verkar som du har valt det rätta. Skönt.

Lycka till.

Pia sa...

Ja, det känns helt rätt! Ångrar mig inte det minsta. Jag har det ju så bra har jag kommit på :-)!