måndag, juli 09, 2007

Geocaching!

När maken fyllde år fick han en leksak av mig, eller man kan också kalla det för en träningskompis, om man ska vara snäll - och det ska man väl ;-)

Han fick en Garmin Forerunner 305. Ögonen tindrade på honom som på ett litet barn på julafton när han öppnat paketet...

För den oinvigde så kan jag ju förklara att en Garmin Forerunner 305 är en träningsklocka med pulsmätare och inbyggd GPS. En perfekt leksak för en 41-årig karl som sedan ett halvår börjat träna igen, man kan mäta ALLT, träningslängd, hastighet och puls (max, min, medel), få in träningsrundan på en karta, ja - you name it. (Som lite kuriosa kan jag ockå nämna att han igår invigde sina nyinköpta RULLSKIDOR, sista gången han stod på ett par såna var 1986, och han har tidigare totalt idiotförklarat de Kiruna-bor som rullat runt på rullskidor på somrarna, haha! Orsaken till denna nytändning i träning heter MARCIALONGA (långlopp på skidor som vi åkte i januari efter 3 månaders träning och som vi planerar att genomföra 2008 igen), och det är väl inte dumt att ett långlopp på skidor kan få gamla avdankade orienterare/skidåkare att börja röra på fläsket igen.)

Men åter på spåret igen, rubriken för dagen var ju "Geocaching".

Makens träningklocka innehåller ju som sagt var även GPS - och på den vägen har vi kommit i kontakt med en rolig företeelse som heter "Geocaching"! Runt om i världen finns utlagda GPS-punkter som man laddar ner från nätet, där man kan hitta en "skatt" (en liten låda som innehåller lite småprylar och en bok man kan skiva in sig i). När man hittar en skatt ska man ta en liten sak från den och lägga dit någon annan pryl (typ en peng, liten leksak, fiskedrag - ja, vad som helst utan större värde som får plats i den lilla lådan).

På vår Lofoten-turné letade vi upp 4 st "Geocachar". De flesta låg inom ett par hundra meter från närmsta väg, ett perfekt rast-tillfälle på en bilsemester alltså. Och ungarna tyckte det var helkul, lite bråk om vem som skulle hålla i GPS:en de sista hundra metrarna var det ju, men med rättvist turordningsystem lägrade sig lugnet.

Vill ni veta mer, kika in på dessa länkar:

http://www.geocaching.se/

http://www.geocaching.com/

Som gammal orienterare har jag ju lite svårt för att tycka att GPS är helt OK ur navigationssynpunkt (tacka vet jag karta och kompass) men jag måste ju erkänna att det går att göra rätt kul saker med en GPS.

PS! En stående kompis på mina träningsturer numer är förresten A:s Garmin Forerunner 305... Och rullskidorna tänkte jag också låna någon dag...

2 kommentarer:

AnnaPanna sa...

Haha, är det en liten försenad 40-årskris månntro? Det måste vara bra noggrannhet på den där GPS:en om man kan hitta skattkistor. Låter faktiskt spännande och kul. Har aldrig hört talas om det även fast jag är i branschen. Vi har ju fin GPS-utrustning på jobbet, ska nog kolla om det finns några skattkistor här runt omkring.

Pia sa...

Ja, gör det - det är faktiskt kul!!

Och, ja kanske är det en försenad 40-års kris, men kommer den på detta vis så gör det inte så mkt - bara han inte blir helt uppslukad av träningsklockor och rullskidor, haha!