torsdag, juli 19, 2007

Lite för många

Jag insåg igår (igen) att en familj större än 4 personer inte alltid är så praktisk. De flesta sammanhang är anpasade efter att man ska vara högst 4 personer. Tex när man ska åka Taxi. Och ändå hade vi lämnat pappa hemma igår. Eller när man ska åka tåg och är en vuxen och 4 barn. 2 barn per vuxen åker gratis. Men det skulle vi nog tänkt på innan vi fortsatte produktionen efter nr 2, haha!

Vi var på ett litet äventyr igår, jag o våra 4 barn. Pappa var hemma och jobbade. Då vi har en historiker (o då gärna militäthistoria) bland barnen, så åkte vi till Försvarsmuseet i Boden. Jag gillar ju att åka tåg, så igår morse kl 6 satt vi på tåget för en 3-timmars tågfärd söderut.

Eftersom kombinationen sommar, kollektivtrafik och småstad inte går så bra ihop och taxibilarna var för små, så gick vi de 3 km till Museet - i ett fint duggregn. Men alla skötte sig exemplariskt (det är som att de vet när det är läge och krångla - och inte). 3-åringarna fick turas om att åka på mina axlar (för att inte fresta på deras ibland inte så stabila humör allt för mycket) - så den som var mest slut när vi kom fram var väl jag (o min stackarn häl).

3 timmar på Museet, Storebror var helt NÖJD när vi tog bussen därifrån (jo, vi lyckades pricka in den då), själv hade jag väl inte förkovrat mig så där värst mycket i Försvarets Histoia utan mer varit koncentrerad på våra yngsta juveler. Lillebror hade fått nya kompisar och kört militärhelikopter nästan hela tiden, så han var också nöjd.

Hamburgare på Frasses, och så tåget hem igen - med magen full av glass och tåg-godis i bagaget. Efter någon timme på tåget sov tjejerna sött bredvid mig - och jag med förresten.

Idag ska vi bara vara hemma.

3 kommentarer:

Nemi sa...

Det där lät ju jättemysigt!

Anonym sa...

Jag har just en "ledig kväll" (Den första egna tiden på typ fyra veckor), dvs en kväll där bara jag får vara hemma, själv, och Städa i fred! så underbart! - men först ville jag bara kolla lite på din Blogg - och jag blev fast. SÅ roligt att läsa om er och ditt härliga vardagsliv! Jag sitter här och skrattar för mig själv! En stor kram till er alla :)

Pia sa...

Vad kul att du hittat hit, Åsa! Så härligt det lät med en "ledig" kväll! Och tänk att det kan vara så skönt att få vara själv och STÄDA, haha! Kramar tillbaka till er! Hoppas ni har en skön sommar!