tisdag, maj 06, 2008

Lite skit i hörnen

Nu har jag fått en förklaring till våra o-allergiska barn.

Svenska barn är mycket mer allergiska än barn i tex Estland. Det beror lite förenklat på att de estniska hemmen inte är lika kliniskt rena som de svenska hemmen. De estniska barnen bygger alltså upp en motståndskraft mot lite "skit-i-hörnen", vilket de svenska barnen från kemiskt rena hem inte gör. Och denna motståndskraft är allergiernas fiende. (OBS, jag gör inga anspråk på att återge den vetenskapliga förklaringen korrekt här, men ni förstår poängen).

Inget av våra barn är allergiska. Och jag måste också erkänna att vårt hem sällan är kemiskt, kliniskt rent. Snarare en massa "skit-i-hörnen".

Detta var en nyhet som klingade mycket bra i öron till föräldrar som prioriterar andra saker än att städa.

(Jag såg även ett program om detta där de fastslog att det allra bästa för att hålla sig fri från allergier är att ha kossorna i princip i köket - iallafall ha lagården ihopbyggd med köket - men det har vi inte. Bara så ni vet. Vi har inga djur alls, inga som vi vet om iallafall.)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Haha, vilken befriande blog! Vända allt till det positiva. Det är så viktigt, kanske det är ännu viktigare för att inte bli allergisk än rena hem? För jag tror att man kan bli allergisk även genom att gå med negativa tankar.

Anonym sa...

Nädu! Nu är du inte riktigt sanningsenlig. Ni har visst husdjur. Varje gång jag själv berättar om våra husdjur tänker jag på er. Alltså vi/ni har inte våra i bur, men under soffan, alltsåfrån råttorna, dammråttorna. Citat Fam L.

Pia sa...

Just ja, djuret dammråttan har vi ju - förstås, det är ju därför vi inte har några allergier ;-)

Pia sa...

Och Anna, du har helt rätt, negativa tankar kan orska mkt skada.