lördag, augusti 16, 2008

Dagens prinsess-outfit

Ja, idag blev det inte så mycket rosa, men en massa andra färger kombinerades ihop med nedanstående resultat.

Prinsessa nr 1


Prinsessa nr 2 En dag när pappan i huset varit nere med prinsessorna på stan, sa han att han nästan skämdes över speciellt en av prinsessornas klädsel - "Tänk om folk tror att det är JAG som satt på dem de där kläderna??!!"

Men jag sa att det måste väl alla fatta att så där klär väl ingen vuxen på ett barn, heller.

Det blev då en diskussion angående hur vanligt det är att barnen själva får bestämma kläder. A tror att vi tillhör undantagen, men det tror inte jag. (De måste väl vara fler än vi som har envisa klädbestämda ungar??)

Så - dagens fråga blir: Låter ni era barn välja kläder själva, oavsett vad resultatet blir?

Som ni förstått (och som bilderna uppenbarligen visar) så har våra barn fria händer - så länge kläderna inte hindrar dem. (Tex klänning på fjället eller i skogen får de ju INTE ha ;-)

7 kommentarer:

♥ mamman i huset ♥ sa...

Här bestämmer båda barnen helt och hållet vad de ska ha på sig. Inför kalas är jag dock bestämd när det gäller sonen: Man måste våga vara finklädd även om man är en tuff 9-åring!

När det gäller dottern så går det liksom inte att lägga sig i, det blir så högljutt då... Hon inser dock att det kan vara bra att ha mer kläder än gympadräkt om vi ska gå till och på sta'n pga kylan eftersom vi alltid promenerar överallt. Hemma på gården är dock gympadräkt vanligt förekommande.

Pia sa...

Men gympadräkt verkar ju jättepraktiskt - tror att jag ska försöka införa det här istället för prinsessklänning...

Finkläder - det gillar vår 9-åring - vitskjorta, det är grejjer det!

listoplisto sa...

Här håller huliganerna så smått på att upptäcka att kläderna de har på sig inte magiskt trollas fram av mamma eller pappa utan att de faktiskt ligger i härliga högar i klädkammaren och att man kan gräääääva där.
Med tanke på hur envisa de är, alla tre, är jag rätt glad att vi båda har inställningen att de såklart måste få bestämma en hel del själva :-) Det kommer nog bli enklast så... ;-)

GIS-mormor sa...

Mina söner bestämmer helt själva vad de sak ha på sig, jag tycker det är viktigt att de får göra det.

Fast det kanske inte är så konstigt - den yngste fyller 25 i december ;-)

Pia sa...

listoplisto: ja, tänk vilken guldgruva garderoben är för små klädmonster ;-)

gis-mormor: Hahaha - fast nog vore det rätt kul om det var du som bestämde...

Anonym sa...

Jag tycker de är alldeles underbart fina jag! Kunde inte ha blandat bättre själv! Hoppas deras kreativitet håller i sig hela livet. Att kläder ska vara så starkt förknippat med "vad ska andra tycka"! Befriar man sig från det så skulle det ju vara så avspänt i skolor och andra ställen. Nu är det ju istället små katastrofer om barnen inte "passar in". Det vore skoj om ALLA föräldrar lät barnen välja själva, då skulle kanske personligheten spegla sig i kläderna högre upp i åldrarna.

Pia sa...

Persilja: ja, visst är de fina :-)

Jag gör nu allt för att de inte ska få samma tråkiga klädsmak som deras mamma, och hittils verkar det arta sig bra - Säga vad man vill om deras outfit - men TRÅKIG är den inte ;-)