lördag, augusti 16, 2008

För så GÖR prinsessor...

Jag har två prinsessor här hemma. Två stycken, helst rosa, i klänningar och kjolar (oftast både och) oavsett aktivitet. Klättra i träd går kanon i en lång volangkjol. Leka Jönsson-ligan också och om prinsessorna fått bestämma själva - vandra i fjällen är väl ingen konst i långklänning? Men där gick gränsen för mor och far.

Mamma: "NEJ, inte klänning när vi ska åka till fjälls! Tröja och byxor!"

Prinsessa: "Meen - då kan vi ju inte vara några PRINSESSOR!!!"

Mamma: "Fast jag har ju byxor och jag är ju också en prinsessa..." (Mamman försöker vara listig...)

Prinsessa: "Du är väl ingen prinsessa - du är ju en TANT!!!"

Det blev i alla fall byxor till slut, men det första de gjorde när de kom hem var att byta till.... klänning!

Favoritböckerna just nu är Per Gustavssons Prinsess-böcker, och den prinsessan är heltuff. Hon räddar prinsar, jagar bort drakar och slåss mot rövare - för SÅ GÖR PRINSESSOR!

Det är lite kul:
*Jag som inte är speciellt intresserad av kläder och nog helst skulle se mina tjejer i praktiska kläder (dvs tröja och byxor) har fått två stycken rosa klännings-prinsessor.

*Vår hovleverantör av flick-kläder (mest rosa, blommigt och hjärtan) har insett att den kläd-perioden är förbi... hennes tjej vill bara gå omkring i Sverige-t-shirt och långa kamoflage-byxor. Allt med minsta hjärta, blomma eller rosa fläck ratas. Till mammans stora sorg ;-)

1 kommentar:

Anonym sa...

Tjena tanten, hur mås? Du, vi var på 4-årskontroll idag, dottern klär på sig själv som vanligt, jag var beredd på det värsta. Hur kommer ungen ut? Jo skitsnyggt färgmatchad! jeansklänning som hade små broderade blommor i vitt och rött, vit t-shirt under klänningen, rött skärp, blå strumbyxor, blommigt hårband! Jag blev helt ställd! Men sen letade hon i en halvtimme efter sina flip-flop med rosa självlysande band fast det spöregnade (men de hade mamma sp lämpligt "tappat bort") - man har väl sina knep!
DU, välkiommen hit nästa helg! Jag längtar!