lördag, augusti 14, 2010

Inställningen ger upplevelsen

Förra året hade jag 8 veckors semester, och jag funderade över hur det skulle kunna gå att återgå till helt vanliga 4-5 v semestrar efter den härliga lååångsemestern...

I år hade jag 4 veckors semester innan jag jobbade 2 veckor och nu har yterligare en vecka ledigt (hehe, så skulle man alltid ha det - semester var 3:e vecka...).

Det märkliga är att jag efter årets 4 sammanhängande veckor har kännt mig mer avkopplad och mer fylld med energi än efter fjolårets 8 veckor...?!


Har det att göra med inställning, hur upplevelsen blir?

Ifjol var jag inställd på en oändlig semester, som i planerna fylldes med en massa olika ledighets-aktiviteter (varav vissa genomfördes, andra inte).

I år krånglade det så mycket på jobbet månaden innan semestern och jag var helt inställd på att få ägna delar av semestern i telefon för att lösa det olösbara problemet. Nu löste det sig som genom ett trollslag mina sista arbetsdagar och jag har knappt haft ett jobbtelefonsamtal på hela semestern.

Våra 3 veckor söderut fylldes av värmebölja, bad, sol och allmän njutning och när vi sedan kom hem o spenderade en vecka hemma med att göra ingenting speciellt förutom att vara lediga och göra det som föll oss in för dagen - så blev det en perfekt avslutning på den mest lyckade, sköna och avkopplande semestern på länge. Trots halva tiden ledigt jämfört med ifjol...

Så allt är relativt, som man brukar säga.

Förresten tror jag att jag är världsmästare på att varva ner snabbt... Från att huvudet varit knökafullt och gick på högvarv fredag-em när jag checkade ut från jobbet och drog på semester - till att jag nästan glömt bort var och med vad jag jobbade några dagar senare.. ;-) Total cyber - o mobiltelefonskugga någon vecka, så verkar min skalle vara urrensad och "fit-for-fight" igen.

3 kommentarer:

AnnaPanna sa...

Ja, allt är relativt. Jag tror det är värmen. Den fina varma sommaren. Som gjort att du slappnat av och är nöjd trots mindre än 8 v ledigt. Så känns det för mig. Ynka 4 v semester, snitt i vaden, badförbud, ingen orientering, ändå är jag mer nöjd med den här sommaren än på många, många år. Säker på att det är värmen. Vi behöver värme. I våra själar och hjärtan.

Pia sa...

Jomen så är det nog - värmen har nog varit som balsam för själen... Orientering på Gotland i 30 gradig värme gjorde susen!

Tror du inte att mekanikern har bidragit till din värme i sommar, Anna ;-) Själv har jag ju min Bicycle-repairman... hehe!

KaosJenny sa...

Mm, jag tror att det är en hel del vilken inställning man har också... och vad man vill få ut av semestern... Låter som att ni haft en fin sommar, kul. Kram