tisdag, april 21, 2009

Sol och Storm

I helgen har jag och Storebror varit uppe i Kårsavagge och hälsat på min stugvärds-syster med familj.

Vi hade två sorters väder: strålande sol och rasande storm. Jag tror bilderna talar för sig själva...






Efter uppfärd i lördags i fantastiskt väder bröt stormen ut under natten till söndag. Det fanns inte en chans att ta sig ner med skidor, speciellt inte med en 12-åring. Desutom hade vi en dramatisk ingrediens till - under lördagen blev en i sällskapet riktigt sjuk så det blev transport med skoter till Abisko för vidare färd med bil till Akuten.

Så söndagen tillbringades i väntans tider, 5 barn och 3 vuxna inblåsta i en stuga på fjället. Men det gick absolut ingen nöd på oss - vi hade ved, mat, vatten, kortspel, böcker och trevligt sällskap. Vi var nog några som kände oss lite stressade innan vi visste om vi skulle kunna ta oss ner under söndagen för jobb på måndagen... Men när vi väl insett att vi fick stanna där vi var till måndagen, så infann sig lugnet. Vädrets krafter rår man inte på, då spelar det ingen roll hur mycket "måsten" man tror man har hemma... Väldigt nyttig insikt. Även väldigt nyttigt att se hur fort vädret slår om i fjällen.

I våra skolbarns ansikten däremot spred sig STOOORA leenden när de insåg att de inte skulle kunna gå i skolan på måndagen :-)

På måndagen hade det lugnat ner sig. Då fick vi skotertransport till Abisko för en del - jag och Storebror skidade ner i medvind och lite snöglopp men ändå helt ok väder. SÅ skönt att få röra på sig igen!

4 kommentarer:

AnnaPanna sa...

Häftigt! Jag förstår precis hur känslan var. Och det är som sagt hur nyttigt som helst att få distans till alla "måsten". Kanske var dom inte så viktiga, trots allt.

♥ mamman i huset ♥ sa...

DRAMATISKT! En ganska härlig upplevelse när man går helskinnad ur den...

Fin-fina bilder ifrån ljuvliga rena härliga vintern! Men nu försöker jag faktiskt att njuta även av det vi har nu. Vår? Jag struntar i smuts i hallen och lortiga kläder utan njuter av barn som vill cykla och ha lågskor...!

Karriärmamman sa...

Ser helt fantastiskt ut! Hoppas det gick bra med personen som blev sjuk. Och tack för kommentaren, här drinkas det för fullt ;)

Kiruna sa...

Jag tänkte just på hur det ska ha varit i fjällen då det var så stormigt här i stan. Höll på att blåsa bort under min löprunda! Skönt att ni fick en extra ledig dag.