fredag, november 20, 2009

Tredje gången gillt

Till slut blev det av. Liten tjej höll sig frisk och det blev tredje gången gillt. (Även om hon nös 2 ggr mellan patientmottagningen och öron mottagningen den där morgonen då operationen skulle gå av stapeln...)

Det har varit en körig vecka, både för mig och pappan - och mitt i denna vecka tryckte vi in en halsmandelsoperation. Men just så är livet - och vi anpassade oss till det viktiga i livet.

Efter att doktorn besiktat den lilla flickan och gett klartecken för operation blev det ombyte till sjukhusnattlinne och smärtstillande och lugnande mediciner. Dem gillade hon inte! (Men drack lydigt upp ändå.)

Efter sängtransport till operationsavdelningen sövdes den lilla damen, sen fick jag gå ut.

Ut och vänta i sjukhusfiket.

En halsmandelsoperation är en enkel rutinoperation.

Jag är en cool mamma (tror jag).

Ändå var den en lite jobbig timme där i sjukhusfiket.

Att se på när små barn sövs med narkos är inte roligt.

Små sövda barn på en operationsbrits ser så ynkliga och sårbara ut...

En timme är en lång tid när man väntar på ett telefonsamtal.

Jag tänkte då på alla som suttit så här och väntat medan deras barn opererats/vårdats för något stort och svårt. Jag som var lite illa till mods av en liten halsmandelsoperation.

Och återigen insåg jag att man ska glädjas i nuet. Och att jag är väldigt lyckligt lottad.



Och allt gick bra. Efter en dryg timme ringdes jag in till uppvaket, och den lilla flickan låg och sov så fint. Med slangar och syrgasmask fick hon sova klart, vaknade lugnt och fint och fick en isglass =)

Dagen tillbringades sedan på barnmottagningen med filmer och böcker och vid middagstid fick vi gå "hem" till patienthotellet. Den som vanligt inte alltid så välplanerade mamman insåg då att sjukhusrestaurangen stängt sedan länge och middagslåda skulle beställts före kl 14 - men en snäll farbror i receptionen på hotellet fixade några frysta matlådor till oss. För flickan var ju hungrig som en VARG!!

Nyss halsopererad flicka åt sedan 4 oxhjärpar :-O (Hur det gick till förstår jag inte, men är man hungrig så är man.)

Sedan blev det TV i hotellsängen och en natts sömn innan vi med taxi och tåg tog oss hem igen.

Hem till den arga tvillingsystern, som inte fått följa med på Äventyr med Mamma! Orättvist! Men sedan hon blivit mutad med en Prinsessan Lillifee-tidning och ett pyssel från syrran så vände humöret.

Nu är det helg (igen) och det känns ganska så skönt.

3 kommentarer:

Maria sa...

Hej
Vad bra att det gick bra. Min ena sjuåring blev sövd en gång för fyra år sedan för hon hade svalt en pärla och dom skulle kolla så den inte hamnat i lungorna. Jag tyckte att det var fruktansvärt. Så jag förstår precis. Ja och tänk dom vars barn ska gå igenom svåra operationer. Fullständigt vidrigt.
Hoppas att det läker fint.

Gårdsromantik sa...

Vad skönt att det gick så bra!

Tur att det finns snälla vaktmästare!

Kram Maud

Pia sa...

Maria: Det läker jättebra, hon är pigg som en mört nu!

Gårdsromantik: =)