onsdag, april 21, 2010

I nuet - och Livets Hårda Skola

Jag försöker leva efter mina nya ledord "Nu är Nu och Sedan är Sedan", iallafall här hemma. Det går faktiskt ganska bra - jag har inte sagt "det gör vi sedan" en enda gång de sista dagarna tror jag.

Jag satt och pusslade med tjejerna i flera timmar igår efter middagen - vi glömde tid och rum så läggdax glömde vi också bort. (Eller jag sa nog faktiskt att "vi går och lägger er se´n..." ;-)

Vi har gått ner på stan och köpt nya gympadojjor - nå´t jag många gånger sagt att "vi gör det en annan dag...".

Jag har suttit och pratat länge med ett lesset barn före middagen idag, så vi fick hitta på någon annan middag än planerat eftersom vi glömde bort tiden.

Det känns bra att landa i nuet - men jag tror att "Nu"-tänket måste nötas och övas in hos en som fått lite för lätt att säga Sedan - så jag jobbar hårt på det NU.


Sedan tänker jag att det inte är lätt att vara barn. Man ska passa in och vara rätt, inte sticka ut och inte reta upp. Alla ska vi ta oss igenom Livets Hårda Skola. Som förälder måste man vara lyhörd och förstå när något gått över gränsen och man ska gripa in, och när barnet måste lösa problemen på egen hand - när det jobbiga är inom ramarna för vad som kan förväntas för ett barn i dagens skola. För lite ska man väl tåla? Eller ska man behöva det? Vuxna på jobbet behöver inte stå ut med det som är vardagsmat för många barn i skolan.

Nej, NU ska jag dricka upp mitt té (varför blir det alltid en kall slatt kvar?), gå och snusa på mina barn och krypa ner under täcket!

God Natt!

1 kommentar:

♥ mamman i huset ♥ sa...

Likadana tankar går jag med... Livets skola är hård - men man vill aldrig att det ska bli för hårt. Balansgång när det gäller allt!

Ledsna barn här titt som tätt - tufft att vara 10, tufft att vara 6... Var sätter ska man sätta gränserna? Berättar de allt hemma? Osv.

Ha en trevlig helg! (Har ju enorma helgkänslor nu eftersom vi skulle ha varit bortresta.)