lördag, april 17, 2010

Krafter

Vilka OTROLIGA kraftet det finns i naturen, och vad sårbara vi har sett till att vara, vi människor.

En vulkan får utbrott långt bort och flygtrafiken lamslås. En massa människor befinner sig just nu på fel plats och kan inte komma hem.

Jag funderar över vad det här kan innebära om vulkanen behagar spruta lava länge - veckor, månader, år? Hur kommer vi att påverkas?

Det stora problemet jag kan se är transport av donationsorgan och akuta sjuktransporter.

Annars så tycker jag att detta är lite spännande. Vi måste ändra våra resvanor både på jobbet och privat, vi kan inte förvänta oss att få tillgång till alla varor som idag går med fraktflyg (vad nu det är - det mesta kanske går på bil, tåg, båt?), vi kan inte åka på Charter med flyg.

Vi insåg igår att vår planerade Turkietresa i mitten av maj nog är i farozonen - men det känns konstigt nog inte så jobbigt. Det känns som ett ganska litet problem i det stora hela (jmf sjuktranpsorter). Till och med barnen, som sett så fram emot att för en gångs skull få åka på charter (annars så är det ju det egna resebolaget "AP-resor" som arrangerar resorna med flygstolar och eget hyrda lägenheter) verkar ta det med ro. Är det vulkanutbrott så är det! (Det bästa scenariot är ju att vi kommer iväg och sedan inte kommer hem när vi ska ;-) - förlängd semester känns ju inte så jobbigt, iallafall inte när hela familjen är med.... säger jag nu...)

Jag tror att det här vulkanutbrottet faktiskt för något gott med sig - vi börjar fundera över vår livsstil och blir bättre på distans-kommunikation. Det kanske blir ett steg i rätt riktning vad gäller vår miljö här på Jorden?

---

Annars har det varit en händelserik dag med skidtävling, begravning och jätteonda bihålor.

Begravningen var sorglig (jag gråter alltid oavsett hur nära jag stod huvudpersonen), jättefin och varm! Jag tar med mig en massa saker - men talet som poängterade vikten att leva i nuet och inte se´n berörde mkt (spec som jag vet att jag ofta säger till mina barn att det gör vi se´n, jag kommer se´n...)

Nu är Nu och Sedan är Sedan!

Nu Wild-Kids!

2 kommentarer:

Morgonkaffe sa...

Så rätt du har - vilka kloka ord! Så klart nu är nu, lukta, smaka och känn känslan; puffa inte framåt för helt plötsligt kanske du glömde bort den där stunden...

KaosJenny sa...

kloka ord och jag håller med. Nu är nu! Och lite spännande att vi via ett vulkanutbrott få se hur små vi är och att det finns vissa saker vi inte kan göra något åt. Förhoppningsvis kan vi börja tänka mer långsiktigt och på miljön. Kram