söndag, juli 06, 2008

Summering av senaste träningssäsongen

Nu går jag in i en ny, fräsch träningssäsong! Jag började föra träningsdagbok 1/7 2007 och har alltså lagt ett kalenderår till handlingarna. Jag som gillar statistik har sammanställt det senaste årets träning:

Antal pass: 121 st
Vilodagar: 150 st
Sjukdagar: 110 st (:-O - det är nästan 4 mån...)
Skidor: 779 km
Rullskidor: 83 km
Löpning: 14 km (märks att jag hade en ond häl)
Orientering: 20 km
Cykel: 303 km
Yoga: 23 pass
Pass/vecka: 2,3 st

Mitt mål är att träna 3-4 pass/vecka, och där har jag ju en bit kvar. Men skulle jag lyckas hålla mig frisk lite mer så är det ju inget ouppnåeligt mål direkt.

Ja, den här summeringen gör det ju rätt uppenbart att jag har lite problem med att hålla mig frisk... Jag har försökt fundera ut varför jag blir förkyld hela tiden och kommit fram till följande:

Jobb-stressen
Jag har haft ett rätt jobbigt jobb-år. Nu gör jag allt för att inte hamna i samma sits igen, nytt jobb med roligare arbetsuppgifter gör nog sitt till, men det gäller att kunna säga nej också. Tränar på det..

Sömnen
Jag sover nog lite för lite utifrån det sömnbehov jag har. Många nätter blir det också rätt störd sömn med ibland två st sparkande 4.åringar som plåster på mig. Jag ska försöka lägga mig tidigare och det går ju alltid att vandra över till en mer tom säng vid behov - dessutom blir det mer o mer sällan tjejerna hamnar i vår säng så det ger sig av sig själv med tiden.

För tunga pass
Jag har insett att jag kör alldeles för hårda distans pass. Jag har svårt att hålla igen när det känns bra. Så nu kör jag mot pulsklockan, speciellt efter en förkylning kommer jag vara väldigt observant på att inte få upp för hög puls på passen. Lugnare distanspass och hårdare intervallpass ska det bli. Och jag ska vara mycket mer försiktig efter en sjukperiod när jag kör igång - korta, lugna pass ska det vara.

Ja, målet är att åtminstone halvera sjukdagarna denna säsong. Nu har jag varit frisk sedan 15 juni (oj, 3 veckor - vilket rekord...) så det är ju på rätt väg...

Idag så körde jag förresten årets första rullskidpass, så nu är skidträningssäsongen 08/09 igång på allvar!

Inga kommentarer: