onsdag, oktober 21, 2009

Ljud

Jag är lite känslig för ljud. Inte när jag ska sova, eller jobba eller när jag pratar med någon - då är jag liksom van att det ska vara lite andra ljud omkring mig än de som just kommer från det jag håller på med. De ljuden hör ju som till.

Nej, jag menar ljud som inte känns bekanta. Som inte borde finnas där de är.

Som när man kör bil tex.
"Vad var det där??"
"Jag hörde inget?"
"Det låter nå´t - lyssna!!"
"Det kanske är is i hjulhuset...?" (Ingen aning om det heter hjulhus men det låter bra.)

Såna ljud brukar vara så himla dyra. (För det är sällan som det bara är lite is som lossnar från hjulhuset.) Typ 5-15 000 kr. De ljuden gillar jag inte.

Jag gillar inte heller när det smäller i backen vid andra tider än de vanliga skjut-tiderna. Det är sällan bra. (Vi bor ju liksom i ett gruvsamhälle, med nära koppling till gruvnäringen...)

Något annat jag inte gillar är när det smäller i vattenrören.

Det har gjort det rätt många månader nu. När man stänger av kallvattenkranen någonstans i huset låter det som att något rör INNE i väggen lossnat från någon fastsättningsmojäng. Vi har felsökt allt vi kan se, men det lösa sitter obönhörligen inne i en vägg. Någontans.

Det känns väldigt dyrt.

Därför sticker vi huvudet i sanden som strutsar och hoppas att det går över. (Vilket lösa rör inne i väggar inte brukar göra, tror jag.) Framförallt hoppas vi att inget rör springer läck medan vi har huvudet i sanden. Då blir det nog ännu dyrare.

8 kommentarer:

KaosJenny sa...

Förstår vad du menar, själv hör jag inget sånt men Mannen lyssnar och lyssnar och blir nervös. Det har sina fördelar att vara lite lomhörd tydligen Kram

♥ mamman i huset ♥ sa...

TA TAG I DETTA
O M E D E L B A R T !

Vi stack huvudena i sanden vid ett sådant tillfälle och det resulterade i stor vattenskada och ingen tillgång till källaren (Där sonen har rum och där bastu och tvättstuga finns.) på 2 månader. Anledningen till vattenskadan? Sprängningarna... Tror jag i alla fall.

Hoppas pojkarna kommer på träningen ikväll.

Pia sa...

KJ: Ja, det är ju tur att man inte är så nervöst lagd nör man INTE är lomhörd ;-)

mih: Jo, det borde vi ju göra förstås. Du har all rätt i världen att säga "Vad var det jag sa" den dagen jag beklagar mig över en eventuell vattenkatastrof här hemma. Det är bara det att vi inser att ett rörmokaringrepp för att fästa röret nog måste ske från vardagsrummet vilket innebär en uppbruten vägg och omtapetsering. Och just nu känns inte lagning av vägg o omtapetsering så lockande. Men å andra sidan så är det nog mindre jobb än om vi dessutom lägger til ingrediensen vattenskada. Hm, vi får fundera på saken...

AnnaPanna sa...

Haha, det där känner jag igen! Speciellt med bilen, då ökar jag volymen på radion riktigt högt så jag inte hör någonting :-)

♥ mamman i huset ♥ sa...

Nä inte kommer jag att säga "Vad var det jag sa."


Men jag kommer definitivt att tänka det... ;)

Pia sa...

Anna: Hm, undar vad man ska dra upp ljudet på hemma... ;-) Barn, TV, radio, Stereo...

MiH: Hahaha! Tanken är fri ;-)

Anonym sa...

Ni behöver säkert bara någons slags tryckutjämnare. Fråga Åke på 4:an.

Fransk chokladtårta i kylen från igår!! Hembakt med äkta choklad och vispgrädde. Alltså..!

21-22 nov tänkte jag kanske ev åka till Kiruna. Kanske vi kan äta middag med ett gäng.
-Y

Pia sa...

Y: Åke på 4:an - självklart! Han får bli vår frälsare. (Fast är han bra på att bryta upp väggar??)

Här nöjer vi oss med neg... f´låt CHOKLADbollar, men det slår nog inte hembakt chokladtårta, mums!

Middag låter kul!