fredag, december 15, 2006

När alla säkringar brinner

Jag är en ganska tålmodig person, sansad och lugn - för det mesta... Men ibland brinner alla säkringar på en gång, och jag beter mig i helt motsatt riktning än vad man som pedagogisk förälder borde ...

Det senaste i den vägen var när jag häromkvällen blev fullkomligt GALEN på våra allra minsta små monster, som krånglade som f-n vid läggningen, så då sa (eller kanske vrålade...) jag åt dem att "SKA DET VARA PÅ DET VISET SÅ FÅR NI NTE SOVA, GÅ NER OMEDELBART OCH SÅ STANNAR NI DÄR!!!" och de blev ju såklart ledsna och ville sova, men jag stod fast vid att de verkade minsan inte trötta utan nu skulle vi vara uppe hela natten om det nu var det de ville...

Efter någon minut smälte mamma-hjärtat och jag bar upp de förtvivlade tjejerna som ju ville soova, och de somnade strax i sina sängar... Jag kände mig inte som världens bästa mamma efter det kan jag säga...

2 kommentarer:

Jonna sa...

Fniss, förlåt, men jag tycker det var rätt så roligt. Det här med att köra ni-får-inte-göra-så-metoden fungerar rätt bra faktiskt. Vi använder det när tjejerna strular med maten. Då säger vi till dem att nä minsann ni får inte äta och då slinker det minsann ned några matskedar med mat till. Alla knep är tillåtna ibland.

Ibland så brister det bara så är det. Inget man kan göra så mycket åt.
Hoppas att era läggningar blir bättre snart.

Pia sa...

Skönt att höra att fler kör med den metoden ibland... Men det känns ju lite bättre när man använder den under lite mer kontrollerade former...

Igår gick läggningen riktigt bra, de är tillbakaflyttade från storebrors rum till spjälsängarna i vårt rum (under vilda protester)och igår kom S bara upp 2 ggr och E inte alls - det går åt rätt håll!