onsdag, januari 02, 2008

Nytt pass o namnändring

Jag måste skaffa nytt pass NU, eftersom mitt gamla har gåt ut och vi ska ut på resa i slutet av januari (Marcialonga, here we comes again!).

Just därför att jag borde skaffa nytt pass NU har ett STOORT munsår blossat upp i ena mungipan. Det ser för hemskt ut. I vanliga fall skulle jag inte bry mig speciellt mycket, men det är ju trist att ha ett stort munsår på passbilden som man ska ha i 10 år, hm. Undrar hur länge jag kan vänta innan det börjar bli bråtom? Måste kolla upp det, hur lång tid tar det att få ett nytt pass egentligen - kan ju inte ta mer än en vecka, och isåfall är det ju luugnt.

Fast som A säger, det är ju bara bra om man ser lite knasig ut på passbilden, då är det ju ingen som känner igen en om bilden används i tidningarna när man gjort något kriminellt. Så kan man ju också tänka.

I samband med att jag ändå måste skaffa nytt pass så gjorde jag en liten namnändring, som jag tänkt göra länge: jag la till mitt efternamn som ogift som "mellan-namn". Så här på "äldre dar" (jo, jag har ju passerat 40 :-D ) så har det börjat kännas viktigare att ha med det, av någon anledning. Jag har bara ett förnamn, så då tänkte jag att det blir bra att lägga till ett mellannamn före efternamnet. Men jag tänkte inte presentera mig som att jag har dubbelnamn, utan köra bara med mitt för- och efternamn. Mellannamnet finns bara med där som en en liten förankring i min sida av släkten.

Men det gick ju inte direkt obemärkt förbi... Först så fick jag papper om att jag ska byta körkort också- jag har ju bytt namn! (Det gör inget, jag ser helknasig ut även på körkortet - men där hade jag tänkt vänta ett tag, tills munsåret är RIKTIGT läkt, haha...) Sedan börjar de olika kontokorten droppa in, med nytt namn på. Tänk vilken koll de har på en, Storebror, eller vem det nu är.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jo, de har koll på en. Usch, mycket mer än man vet om eller tror. Men det jag skulle säga är att passet bara gäller 5 år. Jag gjorde nytt i början på sommaren och fick veta att det bara gällde 5 år. Om det beror på åldern eller om det gäller för alla vet jag inte. Så det gör inget om du har ett fult munsår för det gäller ju bara 5 år... :-|

Pia sa...

Jaså, bara 5 år - det kan man ju leva med :-D!

Jag har ännu inte kommit iväg o fixat det där med passet - men det är nog bara att köpa täckstift och plåta sig, det här jämrans munsåret verkar ju inte ge med sig.

Tvillingmamma Lotta sa...

Haha, jodå, koll har storebror!
kommer ihåg min reaktion när jag gifte mig, det var samma sak då!

kram