lördag, september 06, 2008

Det där med färg...

Idag har jag målat fönsterfoder. Vårat hus är riktigt högt, och jag har målat fodret på andra våningen från stege. När jag stod däruppe så började "Svintosisters" att bråka nere på gården, så jag sa åt dem att nu gällde det att de inte gjorde mamma arg, för då kunde hon trilla ner från stegen och bli till en våt fläck... "Det är nog bäst att pappa målar!" säger en Svintosister då... "Han blir OCKSÅ en våt fläck om han trillar ner!!" sa jag då... (Och så tänkte jag på en annan bloggare... "Mammor kan!!" Visst är det så, ha!)
När vi köpte vårt hus var det rosa. Inte direkt min favoritfärg. Efter några år skulle vi måla om det. Vi funderade på en massa olika färger, grått, grönt, gult - men fastnade för en mjukt gul färg med grå foder, som vi såg i en färgbroschyr. Inga egenhändigt kombinerade kulörer, utan säkra kort! Jag har ofta funderat över hur folk kan måla sina hus i såna hiskeliga färger som en del gör, och trott att om man bara tar en "standardfärg" som färghandlarna/färgföretage föreslår så kan det ju inte bli fel.

Så fel jag hade.

Vi började med att måla om vårt uthus - och insåg att det säkra kortet inte alls hade samma kulör som den som visades upp i färgaffären. Den var neongul istället för mjukt gul. Efter diskussioner med färghandlaren kom de fram till att det var fel på pigmenten så färgen blev inte som det var tänkt. Efter diverse blandande kom vi fram till ett nytt "recept" på färgen. Det såg riktigt bra ut på uthuset - men vi skippade de gråa fodren, för det så konstigt ut - vitt fick det bli.

Några år senare orkade vi oss på huset. Vi målade och målade under en hel sommar och hann med 3 av fasaderna. När färgen torkat, målarställningarna var nerplockade och vi fick lite distans till vårt hus insåg vi att - i vissa ljus ser huset ROSA ut!! Jag var helt knäckt!! Man målar ju liksom inte om ett 2,5 plans hus bara så där.

Desperat försökte jag komma på råd - jag kunde bara inte acceptera att jag ibland bodde i ett ROSA hus!! En idé jag fick var att måla om fönsterfodren, om de fick en grå färg var jag säker på att huset skulle se gulare ut. Sagt och gjort, året efter målade jag om fodren på 4 fönster (vi har väl sådär 15 fönster...). Att måla om fönsterfoder på ett 2,5 plans hus från stege är ingen barnlek kan jag tala om.

Det blev INTE bra.

Sedan har jag förträngt våra olikfärgade fönsterfoder i några år, men nu i sommar så har jag haft som mål att måla tillbaks iallafall 2 av fönstren till vitt igen. Och det verkar ju som att jag lyckas med det, även om det hann bli september innan det blev klart.

Sen har jag även försonats med vårt gul-rosa hus, det finns väl värre saker i livet ;-)

4 kommentarer:

♥ mamman i huset ♥ sa...

Nämen, är huset rosa? Det tänker man då inte på när man går förbi... Jag måste gå förbi imorgon och titta. Jag bara ÄLSKAR rosa!

Bra jobbat! Blev du solbränd där uppe? Den tittade ju nämligen fram idag! :)

AnnaPanna sa...

hahahahaha, det var det roligaste jag läst på länge. Om bilden visar hur huset ser ut just nu är det definitivt rosa. Rosa på min ära. Rosa var det ni skulle ändra från och rosa blev det. Det är ju så dumt så det finns inte. Men min syrra som är duktig på färger säger att man blir alltid lurad när man ska köpa färg.

Pia sa...

Ja, det är ju det jag säger - det blev ju ROSA!! Men inte alltid irl - det beror på ljuset, fast definitivt alltid på kort :-D

Håller med dig Anna, det är så dumt så det finns inte, hahaha!

En lite tröst var det att syrran din säger att man alltid blir lurad när man köper färg, då är vi inte ensamma åtminstone ....

Kiruna sa...

Herregud, va roligt! Ja, vi ska snart också måla om men jag väljer nog att inte byta färg:). Däremot ska jag byta ut alla svarta knutar och fönsterfoder till vitt. Då blir det grå-vitt och lite ljusare...