tisdag, september 09, 2008

Långkok...

Vi skulle ätit ärtsoppa idag. Inte sån där färdiglagad ärtsoppa utan riktig ärtsoppa gjort på riktiga små, hårda gula ärtor.

Jag har kokat ärtsoppa förr (och varje gång känns det som att jag samlar himla många vuxenpoäng, haha) och hade koll på det där med blötläggning och långkok.

Ja, jag gjorde allt rätt. Jag till och med åkte hem på lunchen idag för att köra igång långkoket så att ärtsoppan skulle vara klar när vi kom hem från jobb och dagis och hade en träningstid vi skulle passa (ja, ingen kan ju iallafall säga att jag inte var engagerad i dagens middag ;-)

Men trots allt detta engagemang blev det inte ärtsoppa till middag - det blev BLODPUDDING... hahaha! (Jo, de gillar blodpudding ;-)

För de små ärtorna hade tydligen kokat alldeles för sakta på eftermiddagen (kocken vågade ju inte ha på någon större sprutt på spisen) så de var alldeles hårda...

Men nu har soppan kokat i princip HELA KVÄLLEN, så imorgon vet vi alla vad vi får till middag.

Snacka LÅNGKOK...

(Och man kan ju undra varför jag inte gick på pappans förslag att köpa "ärtsoppskorvar" när ärtsoppa kom upp på veckans middags-önskelista... men jag gillar att göra saker grundligt, tydligen.)

3 kommentarer:

AnnaPanna sa...

Haha, men vet du vad, det är ju på torsdagar man ska äta ärtsoppa! inte på onsdagar. Ärtorna kände nog det på sig...

Pia sa...

Jamen, SJÄLVKLART - att jag inte tänkte på det :-D fast det gjorde ju tydligen ärtorna...

Men soppan blev en succé idag, FAST det var tisdag...

Anonym sa...

Jaha... var jag lite fel med dagarna...