onsdag, december 10, 2008

Fiffiga julklappar

Inga julklappar har ännu inhandlats - som vanligt. (I år har jag inte ens ännu skickat efter de traditionella fotojulkorten - har inte hittat något bra kort, så jag får väl jaga ut barnen i snön för att få lite vita julkort. Det får nog bli nyårskort istället.)

Men idag när jag gjorde en heroisk insats i de tre yngstas otroligt röriga rum, så kom jag på en jättefiffig idé.

Jag hittade pojkarnas gamla dinosaurier och andra plastdjur och sorterade tillbaks dem i "djur-lådan". Då kom jag på att några av de gamla djuren ju blir jättebra julklappar till våra yngsta juveler! Eftersom det varit så rörigt på de där hyllorna så länge, så har de ju aldrig sett de där djuren - de blir ju som nya för dem! Och det verkar ju sinnes-sjukt att köpa FLER plastdjur som sedan ska trängas med de andra i någon dammig låda.

Visst är jag KLIMAT-SMART!

Nu ska jag bara fundera ut om det är något mer i huset som kan återanvändas som julklapp...

Förresten ska vi inhandla det mesta i julklappsväg nere i S-vall dagen före julafton, för vi ska fira julen där. Men det blir bara till våra egna barn och till farmor o farfar, för jag och mina syskon har bestämt at vi inte ska ge julklappar till varandras barn. Det blir så HYSTERISKT!! Istället ger vi något genomtänkt till varje familj.

Och min mor o far är inne på samma spår som jag, årets tema är "Klimatsmart"! Där brukar alla som firar jul med dem (de vuxna) ha med sig EN klapp (med obligatoriskt rim), och sedan är det lottning. Det gillar jag!

4 kommentarer:

♥ mamman i huset ♥ sa...

Här i huset gör vi samma sak varje år: vi är så "försiktiga" när det gäller julklappar så dagarna innan jul tänker vi till om det är lönt att ens fira jul. ;) Och så shoppar vi lite extra eftersom vi ju verkligen vill fira jul så som vi är vana - men nog får barnen väldans mycket underställ, strumpor och skidgrejer. Usch då, måste gå och köpa nå´n "sak" till dem nästa vecka.

Jag blir galen när folk pratar om att barnen ska bli "nöjda" med julklapparna. Såklart blir de nöjda: på julaftonsmorgonen börjar de ju på noll, och OM de sedan får någon julklapp så är ju det bara bonus... Eller hur?

Återanvändning är bra! Det gör vi resten av året, men på julafton blir det nog bara nya grejer eftersom de här ungarna har fullständig koll på vad vi äger. Kontrollfreak, precis som deras mor. :)

Pia sa...

Det var en sund inställning till klappar.

men jag måste erkänna att jag/vi lyckas varje år se till att det blir för mycket klappar, även om vi tycker att vi är återhållsamma... Oftast inte en massa dyra saker, men det blir kaotiskt mkt när 4 ungar får en MASSA klappar. Så i ÅR, ska vi verkligen tänka till - när vi går där i Birsta bland alla "klapp-affärer" ;-)

Anonym sa...

Jag är också klimatsmart men är rädd att uppfattas som snål istället. Har packat in de äldre barnens fantastiskt fina fisherprice bondgård med superfina plastdjur som de älskat för att ge till systersonen. Har gjort så förr men så var det någon som sagt att "det var det snålaste de hört på länge" och då blev jag lite kall om fötterna. Fast jag borde ju skita i det. För pojken på snart två blir ju överlycklig, resten är ju ointressant! Dessutom är det som sagt klimatsmart.

Sen brukar jag också gömma min mans älsklingsbok och ge tillbaka den på julafton, mouhahaha! (Nä, nu ljög jag.Men erkänn att det var en bra idé. Särskilt om man är gift med en som har ett privat bibliotek på typ 6 böcker som han varvar mellan...Röde orm, Ringentrilogin och och nåra fler...:D)

Pia sa...

persilja: Men det är ju verkligen jättesmart att återanvända den fina bondgården istället för att köpa en ny medan era barns fina leksak står o samlar damm!! Det handlar inte alls om snålhet, det är SMARTHET ;-)

Hahaha,jag tycker din bok-idé också var genial! Känns som att jag känner igen hans bibliotek från min mans bokhylla, och min äldste son..