lördag, december 06, 2008

Jag har varit i (skid-) Paradiset! (Eller -Ännu en dag på jobbet...)

Jag har varit i Skid-Paradiset (f´låt Kiruna...)!!

Vi har varit på arbetsplatsträff kombinerat med studieresa. De andra kontoren åker till London, Italien, Österrike... men vi åker till... YLLÄS i Finland!!

Skidparadiset på jorden :-)
Eftersom vi bara är 4 på kontoret och alla är skidfrälsta var vi inte så svårövertalade när chefen föreslog resmålet.
Vi har tränat 4 pass tors-lördag, totalt dryga 7 mil skidor har vi åkt i helt fantastiska spår - med snötyngda granar, midvinterrosa lågfjäll i horisonten och traditionell finsk bastu efter träningspassen.

Sedan har vi förstås också jobbat en del, men det har vi anpassat efter träningspassen ;-)
Finnarna, de kan det här med vinter-turism. På vårt hotell bodde hundratals engelsmän som flugit till FinskaLappland för att se snö, åka pulka, hundspann, rensläde, träffa tomten - och bara njuta av en RIKTIG vinter.
Hallå, Kiruna, hur svårt kan det va´?! (Svårt tydligen, för vi lyckas ju inte locka turisterna som Finska Lappland gör.)Längs spåren fanns det flera "fikastugor", som man kunde ta sig en varm choklad i om man ville, SÅ mysigt! (Fast vi som är träningsnördar skidade ju bara förbi, förstås...)

När andra kontor kommer hem från studieresan så har de "ont i håret" (skallebank) - vi kommmer istället hem med möra muskler, haha... (Fast något glas vin och någon öl slank ju ner förstås, men i alldeles lagom mängd.)

Nu har jag planerat in en skidhelg med familjen i mars - då ska vi inte åka västerut till Björkis som vanligt - utan dra österut till Ylläs!

3 kommentarer:

♥ mamman i huset ♥ sa...

Bilderna ser overkliga ut - men så blir det ju lätt så när det är så vackert!


Jag håller med dig när det gäller turismen. Den skulle kunna bli enorm här hos oss. Kanske en affärsidé för mig när jag ska sluta vara mamma i huset på heltid...

Japp, pojkarna hade det bra igår. Många rollspelslekar blev det. Och Star Wars. Och badis. Han är så klok och fin er son!

♥ cloudberrie ♥ sa...

VACKERT! Dit vill jag med åka. Vad i Finland ligger det? Vi var till Levi ett år och Äkeslombolo ett annat och det är ju helt annan turim och snurr än här. Jag vet inte VAD det är med Gällivare heller som inte "får till" det. Vi har Dundret mitt i stan och det skulle gå att göra ett enormt vintercentrum. Men Törnrosa har somnat...Sen är set komstigt att kommunerna inte kan samarbeta bätte. *skakar på huvudet*

Ha en fortsatt fin söndag!
Kram från Eva

Pia sa...

mamman i huset: Ja, det vore väl ngt att bita i i din nästa karriär.

Och jag kan nog inte säga ngt annat om din son heller :-) (fattas annat när de har så kloka föräldrar, eller ;-) haha!)

Cloudberrie: Yllästunturi är det fjäll som ligger bredvid Äkkäslompolo, så där bodde vi!

Ja, lite mer sammarbete skulle ju inte skada, men det verkar svårt... Verkar som att turistentreprenörerna i Kra inte alltid har så lätt att samarbeta heller...