söndag, december 07, 2008

Smart drag

Jag tror att Försäkringskassan gjorde ett mycket smart drag när de införde "blanketten-som-dagis/skolan/fritids-ska-skriva-på-när-du-vabbat". De måste spara oändliga summor.

Inte för att så många brukar fuska, det tror inte blåögda Plupp.

Nej, utan för att en redan fullproppad "jobbande-föräldra-hjärna" inte klarar av detta extra moment.

Om man kommer ihåg att ta den till Dagis för underskrift, så hamnar den sedan förmodligen som ett ihopknöcklat papper längst ner i jobb-ryggsäcken. INTE hos Försäkringskassan.

Så vi VABar numera oftast gratis. Jag försöker tänka på vad mycket bra saker staten istället nu kan göra för våra VAB-pengar.

Imorgon ska jag VABa. Liten E har haft 39 graders feber idag, pappan i huset har "viktiga möten", mamman bara "halv-viktiga möten" som får skötas via telefon, så gott det går.

Och jag ska försöka skicka in lappen för de timmar jag inte jobbar, för några 6-timmar tänkte jag inte försöka prestera imorgon. En till största delen närvarande mamma tycker jag sjuklingen har rätt till. (Fast när hon sover smyger mamman upp jobbdatorn...)

5 kommentarer:

Annika sa...

Hej!

Jag har halkat in på din blogg via Persiljas blogg.

Vilken underbar miljö ni lever i där uppe i norr! Som gammal orienterare blir jag väldigt avundsjuk när jag läser om er jobbresa...tänk att få åka på träningsläger..eller jobbläger eller vad det nu blev..

Jag känner igen mycket av det du skriver om vardagen. Har själv tre barn 98, 99 och 04. Två killar och en tjej på slutet.

Just nu är jag sjukskriven ( min rektor/chef har erkännit sig skyldig....för hög arbetsbelastning under lång tid..)
och jag tänkte utnyttja tiden till att lära mig mer om datorer.
Jag är trots min ålder, 39, en analfabet när det gäller datorer och så vill jag inte ha det!
Jag börjar med bloggar...det är en bra start eller hur!!?

Ha det gott.

Annika

Pia sa...

Hej Annika! Vad kul att du hittat hit till min blogg! jag är också "gammal" orienterare!

Vad trist det låter med din sjukskrivning, ja - man ska vara rädd om sig, men inte så lätt att dra i handbromsen i tid, man märker nog inte riktigt när det smyger sig på. Ta hand om dig!

Bloggande är nog ett jättebra sätt att få lite mer datavana. Och ett bra sätt att ventilera ut sina funderingar, och SÅ roligt att gå tillbaka och läsa om vad som hände i vardagen, vilka funderingar man hade en tid tillbaka!

Ha det bra!

/Pia

♥ cloudberrie ♥ sa...

PRECIS!!! Håller med dig till fullo. Vem sjutton orkar hålla på med pappertjfsandet, och voíla, där spar FK en himskans massa stålar.

Värsta nöten kände jag mej som förra veckan. Då ringde FK till jobbet för att kolla om X hade varit sjuk xx/x den här terminen. Artig som jag är lovade jag att ta reda på saken, men brevid telefonen fanns inte frånvaroböcker eller dataregistreringen som åk 6-9 kör med. Så jag bad henne ringa om 30 min. Jag ruuuusade frö att leta x fröken och kolla med henne om x varit skul xx/x. Det hade x. Sprang tillbaka till personalrummet och väntade in telefonen. Pratade med henne på FK och hon var nöjd och tackade för sig. MEN, en timme senare ringer FK igen och vill prata med x fröken för att kolla om x varit sjuk xx/x och om JAG hade lämnat rätt uppgifter!!!! DÅ blev jag riktigt förbannad!!!

Inte nog med alla papper. Sen är man inte betrodd när man talar sanning....

KRAM från Eva

♥ mamman i huset ♥ sa...

Var dundersjuk för ett tag sedan och anmälde mig sjuk nå'n dag försent. Dödssynd enligt FK som självklart slösade på sina resurser och ringde upp mig för att säga: Gör aaaaaaldrig om det.

Så när jag i lördags inte kunde arbeta pga förkylningen och inte kom ihåg att ringa FK den dagen blir det ju bara att glömma nå'n ersättning. Eller förresten att glömma att anmäla för att få en karensdag. Japp för en karensdag skulle det ju ha blivit. Så nu måste jag ta en vanlig föräldradag eftersom jag ju måste ha lön för 5 dagar i veckan så att jag inte förlorar rätten till ersättning helt och hållet. VILKEN SOPPA!

Helt makalösa bilder i förra inlägget. WOW! Har ni den utsikten ifrån ovanvåningen eller vinden?

Pia sa...

cloudberrie: Otroligt - tror de inte på er lärare/förskolärare heller ??!! Tänk vad mkt energi o pengar som rinner iväg i den här hanteringen... Det är klart att jag förstår att de behöver komma åt fuskare, men det här känns lite overkill.

mamma i huset: Soppa, var rätt ord! Ja, det är i princip straffbart att anmäla ngn dag försent, skäms! För att inte säga att skriva fel dag när man VAB:at- det gjorde A och blev naturligtvis kollad, hm... Han hade varit hemma med frånvaro från jobbet, men han hade alltså skrivit att han varit hemma en dag som han jobbat.På jobbet såg de ju att han skrivit VAB en annan dag än den som FK frågade om, men det spelade ju ingen roll. Rätt ska vara rätt. SÅ dum han kände sig. (Med all rätt kanske, slarvern där ;-)

Utsiken är från vinden, så det blir storebror som får njuta av den - tids nog...