måndag, september 14, 2009

Ökat försprång

Jag måste börja med att säga att vi är en familj som hittills varit väldigt förskonade från sjukdomar, olyckor och skador. Tack, tack för det, om det finns någon därute som har ett finger med i spelet.

De små blessyrer som ändå uppstår i ett rörligt barnahem verkar dock mest drabba ett litet barn. Iallafall de små blessyrer som innebär att en viss akutmottagning måste uppsökas.

Efter dagens äventyr står det nu 4-0 mellan Lilla S och hennes tvillingsyster E vad gäller uppsökande av akuten.

Aktutbesök pga 1. Pinne i foten, 2. Trill nerför dagistak (vilket innebar ambulansfärd), 3. Pärla i näsan - har nu kompletterats med 4. Glas-skärsår på knäet.

Det är inte så bra att rulla nerför en grässlänt om det ligger trasiga glasflaskor där. (Åh, vad ARG jag blir på de idioter som slänger trasiga glasflaskor omkring sig vid Skolan/Dagis!!)

Mamman, som oftast tycker att akutbesök ska försöka undvikas, lyckades inte rikitgt tejpa ihop jacket på knät, så unga farbror doktor Stig fick äran att sy den lilla flickan med 3 stygn.

Mallig, duktig flicka fick beröm och Akuten-Nalle. Duktig medföljande syster fick (som tur var!!) också en Akuten-Nalle. 10-årig storebror (som gärna följde med till Akuten och agerade stöd - jag säger ju att våra barn älskar doktorer, tandläkare, sjuksystrar och alla med vit rock) avböjde vänligt men bestämt erbudandet om Akuten-Nalle.

Så nu har vi uppskurna vindbyxor (doktor Stig var inte så villig att sy ihop även dessa, så mamman får väl försöka leta upp ngn bra tejp i vårt "Skräpy"-house), nöjd flicka med STORT knäplåster och ännu ett Akuten-poäng till lilla S.

7 kommentarer:

Pia sa...

Just när jag skrivit det här smått skämtsamma inlägget hamnar jag på Honungspojkens Blogg.

Plötsligt så känns det lite konstigt i magen. Plötsligt känner jag mig så otroligt tacksam för att det inlägg jag skriver om sjukvården handlar om små,små saker som sjukvården ändå tar sig tid med. Jag känner mig också nästan lite dum på något sätt. Futtig. Många tankar går till lilla fina kämpen Honungspojken och hans starka kämpa familj.

♥ mamman i huset ♥ sa...

Ganska ofta får man sig en tankeställare när man har gnällt över småsaker... Ändå måste man ju få gnälla. Man lever ju trots allt i sitt eget liv. Men jag förstår dig. Häromdagen skickade jag ett sms till väninnan i tegelhuset där jag skrev: "Varför går dagarna så snabbt? Varför sover inte E middag längre? Varför hinner vi aldrig med våra projekt hemma? Frågor som söker svar." Hon svarade ungefär så här: ""Varför?" brukar finnas i unga människors dödsannonser... Var glad att du har så banala frågor i livet!"

SÅ är det. Men för att känna av sitt eget livs nyanser måste man reflektera över allt. Eller hur?

Svårt det här.

Här hemma har vi också en motgång nu. Verkar som om sonen har öroninflammation. Första gången vi har det i det här huset. En bagatell?!

Kram!

Och med anledning av ditt förra inlägg: UNDERBART! My english är también dålig since I am mixing it with my español.

Och när det gäller ordning och pysseltjejer så GÅR det INTE att förena...

Hemliga damen sa...

Ja, perspektiv får man. Men samtidigt är det de skämtsamma inläggen som får en tung tillvaro att gå framåt, även för de som har det tokjobbigt.

Tvillingmamma Lotta sa...

Så är det ju, det finns alltid nån som har det värre, vad det än handlar om.
Jag förlorade min man, mannen i Staffanstorp förlorade både fru och sina 4 barn.
Jag har mina underbara barn kvar, de är min livlina.

Stackars S, hon leder verkligen stort!
Här delar de upp det lite mer mellan sig; Emil får pinne i halsen och blir sydd, Axel spräcker ögonbrynet och klistras ihop...
Ja, totalt är det nog ganska lika dem emellan.

kram på er!

Pia sa...

mamman i huset: Vad klokt sagt av A. Men som du skriver,man lever ju trots allt i sitt eget liv - men nyttigt att få perspektiv.

Hoppas att sonen kryat på sig - lät inge kul med öronimflamation!

Hemliga damen: Jo, så är det ju förstås - det vet man ju själv när man inte är på topp!

Lotta: Ja, du om någon vet. Även om det inte går att mäta kanske. Smärtan blir inte mindre även om ngn annan har det värre. Åh, vilka fina livlinor du har!

KaosJenny sa...

Jag tänker att man måste få skämta och gnöla lite... annars blir livet för allvarligt. Livet är ju förstås allvarligt och 100% dödligt men vi måste ju få skratta på vägen;-) Kram

KaosJenny sa...

men det är viktigt att få perspektiv på tillvaron ibland också.