torsdag, mars 18, 2010

Sportlovsdagar i Björkis!

Det blev lite Sportlov även för oss!

Vi kombinerade den årliga Sportlovs-visiten i Björkliden med den årliga Tacohelgen på samma ställe.

Vi åkte upp på torsdagkväll och man kan väl säga att fredagen var fostrande. Blåsigt, snöbyar, solglimtar och stängda liftar. Vissa av oss (läs: jag och mina söner) roade oss med att köra Differens-slalom (två åk där man ska försöka åka på så lika tid som möjligt). Jag var nog lite kaxig innan, mindes fjolårets succé då jag vann både på tid och differens över mina grabbar. Men jag fick stordäng :-O !! Inte på differens, där var jag bäst av oss, men jag var klart långsammast, hm... LILLEBROR, som väger hälften av mig (typ;-) o Storebrorsan, var snabbast! Vilken kille!! Jag hade som taktik att stå på så fort jag kunde båda åken, men när grabbarna efteråt undrade varför jag låg och bromsade och maken gapskrattade och sa att jag såg rädd ut när jag åkte, blev jag lite (mycket!) förnärmad, GGRRRR! (Håller jag på att tappa stinget?? ;-)

Snön fortsatte att vräka ner hela natten mot lördagen - och vid 11-tiden på lördag-fm försvann alla moln som i ett trollslag och vi fick årets bästa skidåkning!! Massor med snö och en sol som faktiskt värmde - HÄRLIGT!!


Tjejerna kör så det ryker de också, det är nog inte många år tills man är akterseglad där också. Det är nog bara att acceptera att man snart är söligast i familjen - fast, njae - pappan i huset tar jag nog ;-)

Det som är lite jobbigt med våra brudar är att det bli helt GALNA om syrran kör om. Den omkörda gastar och skriker: "Jag var FÖRE, JAAAG ska vara FÖÖÖRST!!!". Om någon av dem märker att den andra är på väg förbi ställer hon sig ivägen och sträcker ut armarna och försöker spärra av hela backen - vilket ju är lite svårt.

Jag försöker förklara att det inte är någon tävling och att backen faktiskt är fri. Eller tycker de att alla i hela backen ska åka på led efter den som ska vara först?? Och, jo, det tycker de nog ;-)

Våra vänner har lite roligt åt oss, som envisas med att hävda att när man är på fjället så ska man äta matsäck. Helst ute. Så vi kokar våra ägg, fyller våra termosar och brer våra mackor. Och sitter ute. Eller i värmestugan i nödfall. Under tiden går vännerna på hamburgeriet eller tar en lunch på hotellet. Våra barn sneglar längtansfullt efter hamburgarna medan de tuggar i sig sina mackor och ägg.

Förutom att det på något vis ska vara matsäck när man är i fjällen, kan man ju också tänka som så att om 6 personer ska äta på restaurang varje dag man är i slalombacken så äter man upp ganska så många liftkort. Vi åker nog hellre slalom några dagar extra än att äta upp liftkorten på restaurang.

Vi lyxar på vårt sätt istället. Varm choklad med vispgrädde uppe på hotellet blir det lite då och då - mums och mysigt!

Och barnen fick sitt hamburgerbegär stillat då vi åt middag på den nyöppnade restaurangen i Abisko på vägen hem.

Nu tar vi några veckors fjäll-paus innan vi åker tillbaka till Björkliden över påskdagarna. Längtar!!

4 kommentarer:

♥ mamman i huset ♥ sa...

Låter helt fantastiskt! Fostrande på många sätt ~ klokt på många sätt!

Vi längtar också till påsken och Abisko eftersom vi inser att det i år med alla skidtävlingar inte blir fjäll-helg för oss förrän påsken är här.

Vi ses på lördag!

KaosJenny sa...

Åh vad härligt... vinterfjäll är underbara... sommarfjäll också förstås men det är helt annars... Kram

Anonym sa...

Roligt! Vi kanske syns i fjällen. Är där veckan före påsk! /Y

Pia sa...

m-i-h: Ja, det är inte så lätt att hinna med alla aktiviteter man vill, då är det bättre att fokusera på en sak i taget - och fjällen i påsk låter ju helt perfekt =)

KJ: Jamenvisst - vinterfjällen är inte dåliga de!

Y: Kul om vi kunde ses! Vi bor i SIF-CF som vanligt, från torsdag-söndag.