söndag, februari 08, 2009

Kyligt men mysigt

Den senaste veckan har den stående frågan varje morgon från småtjejerna varit: "Hur många dagar är det kvar tills vi ska åka till Björkliden egentligen??!!"

Det var alltså inte läge att ställa in trots att väderprognosen såg minst sagt kylig ut. Klart vi skulle på Björkis-premiären - som vanligt!

Man kan väl säga att det inte var direkt trångt i backarna...



Det visade sig att våra småtjejer glömt bort hur man svänger, så den första repan i backen blev minst sagt fartfylld... Efter något åk så satt iallafall svängarna där de skulle - och de tyckte att det var lika kul som ifjol. I lördags höll vi aldrig på att få dem ifrån backen - upp och ner, upp och ner, upp och ner... Kallt, vaddå??!!



Varm choklad med vispgrädde framför brasan på hotellet lockade till slut in slalomfantasterna. Mysigt!



Dagen till ära bjöds det på ansiktsmålning :-)


Sedan blev det familjekamp i Rakkas - jag och grabbarna ställde upp i "Differens-slalom", man skulle alltså försöka åka två lika snabba åk. Det var vi och 2 st tappra till (det var hårdingarnas dag tydligen, vi som inte bangar för lite kyla...). Jag höll ställningarna som snabbast i familjen och lyckades även vara bäst på differensen - 12/100 sek mot Storebrors 16/100 och Lillebrors hela sekund. (Tävlingsmänniska, jag??!!) Än klår jag dem i slalom i portar, men när det gäller störtlopp så får jag stryk...

Sedan tog vi tidig eftermiddag - njöt i stugan med Glühwein, festis, bastu, god middag och Melodifestivalen.

Idag var det ännu någon grad kallare och mer vind så vi gav upp efter kanske en timme i backen. Efter lunch, städning av stugan och fika hos mormor o morfar i Abisko var det ett gäng nöjda skidåkare som anlände hem till stan.

Nu är vårsäsongen igång!! (Fast nu inväntar vi lite varmare väder innan nästa fjällhelg.)

8 kommentarer:

♥ mamman i huset ♥ sa...

Brrr... Det ser kallt men roligt ut! Nu har jag och maken beställt slalomskidor så nu ska det bli åka av... Härligt! Men vi är inga hårdingar så vi väntar tills det blir lite varmare!

AnnaPanna sa...

Nu blir jag väldigt nyfiken hur kallt det egentligen var. Eller vill du inte skriva det för att vi inte ska tycka ni är dumma i huvudet...? :-)
Det dummaste jag gjort en gång var att åka längdskidor när det var -25... Det var inte mysigt alls.
Grattis till segern!

♥ cloudberrie ♥ sa...

åååå Björkis, vill dit nuuuu! Men jag får längta till slutet av mars.

KRAM från Eva

Pia sa...

Mamman i huset: Härligt, då är det bara att ösa på sedan då, kul!

Annapanna: haha, nej det hade jag inte en tanke på - att INTE skriva hur många grader det var för att ni inte skulle tycka vi knasbollar som drog ut ungarna i backen. Nej, vi har ganska bra koll när det är ok och inte att vara ute i kylan. Det var 20-21 grader kallt vid "vår" stuga. På lördagen blåste det nästan inget så då kändes det inte så kallt.På söndagen var det hela 24 grader kallt vid stora liftarna och blåsigare, så då var bara knappliftarna öppna. Men även i barnbacken drog det lite för kallt för att det skulle vara skönt att vara ute någon längre stund. Då är det bättre med varm choklad med grädde ;-)

Cloudberrie: Ja, slutet av mars i Björkis eller Gränsen,det är inte så dumt det...

AnnaPanna sa...

Då är ni lite galna trots allt... ;-)

Pia sa...

Annapanna: Jo, det har du nog helt rätt i ;-) En smula galenskap och rätt mycket skidnörderi måste nog till för att man åker ut i backen när det är under 20 grader, haha...

Kiruna sa...

Va mysigt ni verkar ha haft!! Åker småttingarna också skidor. Kan inte du skriva ett blogginlägg hur man lär små att åka slalom. Jag vet inte hur jag ska göra. Hade ni lina först eller höll du bara i dem eller... ja, du hör, jag är helt novis på detta!

Pia sa...

Kiruna: Både tjejerna och deras yngsta storebror har fått börja med lina. Storebror körde vi utan lina och hade honom mellan benen eller att han fick hålla i en stav. Han fick börja senare än vad de andra fick, vi hade för oss att vi ville att han skulle vara riktigt säker på längdskidorna först. De yngre barnen ville vi FORT få upp i backen så att vi skulle få börja köra lite allihop... så de började det året som de fyllde 3 tror jag.

Det är ju lite olika teorier vad gäler lina eller inte. Jag tycker det varit bra för att få dem att komma igång med svängandet, men det gäller nog att så snart som möjligt släppa lös dem i barnbacken så att de inser att man måste svänga annars går det för fort...