fredag, februari 02, 2007

Marcialonga!


Vi gjorde det!! Vi har åkt Marcialonga, en förkortad variant på 57 km istället för 70 km (pga snöbrist) - men ändå! 3 tim o 48 min tog det - och det var skitkul! Vi startade i näst sista led och jag kan ju säga att många intill mig inte var direkt proffs på längdskidåkning, hoho! Vilka stilar det fanns både uppför o nerför - JAG kände mig riktigt proffsig då jag kryssade mig förbi ca 2000 personer i min väg fram till mål. Det gällde att vara offensiv och utnyttja alla luckor som fanns för att inte fastna bakom små 70-åriga seniga italienska gubbar eller tjocka svenska motionärer - då får man ta kommentarer som:


"Mensch!!" (Arg tysk snabb motionär som jag bytte spår alldeles framför, hoppsan...)

"Helvetes, jävlar - tjejerna är värst!" (Tjock svensk medelålders karl, som jag åkte om i en uppförsbacke men råkade nudda hans skidspetsar - han trodde nog inte jag var svenska, men jag sa "hej hej" åt honom när jag kommit förbi - vad paff och SUR han såg ut :-D!)


Det var så himla kul och fartigt efter spåret, en massa italienare som hejade överallt, orkestrar som spelade och poliser som ropade "Forca, forca!!"


Förutom tävlingen hade vi det SÅ bra på vår resa :-)! God mat, vin, mysigt boende, trevligt sällskap, sovmornar (utom tävlingsdagen), kanonväder (minusgrader, sol och snö veckan innan) - och jag höll mig ganska frisk, så frisk att jag kunde åka iallafall.


Hemma gick det jättebra med alla våra tre barnvaktsteam. TACK, alla snälla som hjälpte oss att genomföra detta!! Vi har redan bestämt oss för att åka nästa år igen, om vi bara får den stöttning hemma som vi behöver... Men som Mormor sa - då är ju tjejerna 1 år äldre, och inte längre 3 år ;-)...
Förresten var A 5 min snabbare än mig, det var ju bra för husfriden ;-)...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Bra tid! eller rättare sagt jättebra tid. Jag försökte tänka efter: 2 tim på tjejvasan är jättebra och det skulle ju vara 4 tim på erat lopp, allstå en kanontid. Bra jobbat att bara vara 5 min efter A. Hur gick det för Värmland då?
Kram M&M

Pia sa...

ja visst var det en bra tid :-)! Men Värmlandstösen var inte att leka med, vältränad som attan men bara 4 skidmil i kroppen - hon slog mig med 2,5 min! Jag är grymt imponerad, det var nästan så att A inte kunde hålla henne bakom sig ;-)! Men sen hade hon ont i kroppen dan efter också... vilket jag inte hade. (Någon nytta av sina 40 mil i kroppen ska man väl ha :-D!)Men som Värmland sa : Skidträning verkar vara helt överskattat inför långlopp ;-)...

Anonym sa...

Åh, det låter härligt!
Ni verkar ha haft det toppen - kul att ni åker nästa år igen!

Kram, L