lördag, februari 17, 2007

Om att vara godtrogen

Jag är en ganska godtrogen person, som alltså tror gott om människor jag kommer i kontakt med. Man kanske också kan kalla mig blåögd och naiv, men det låter så "noll-koll" på något vis.

Flera gånger har jag fått erkänna för mig själv att mitt positiva första intryck av en person kanske inte höll i längden, vilket även inneburit en del kommentarer från kompisar som "Vad var det jag sa?", spec från de av mina vänner som inte är lika godtrogna som jag.

Men jag håller fast vid att jag i längden vinner på att vara godtrogen, det är väl bättre att man tror gott om människor och ibland måste ändra uppfattning än att alltid tro det värsta (och förhoppningsvis de flesta gångerna bli överbevisad om motsatsen, men ändå - vilket trist liv!).

Anledningen till mina funderingar angående detta är en episod på ett forum jag brukar kika in på. En person som tydligen hittat på en "story" som många engagerat sig i (ja, jag var också där och lyckönsade henne :-D!) som sedan visade sig inte hålla (tror jag iallafall).

Redan tidigt var det flera som verkade hysa misstankar om att allting inte stod rätt till - men jag anade inget då (blåögd som man är ;-), tänkte mest på hur det skulle kännas att inte bli trodd på.
Tänk vad misstänksamma en del folk är. Fast det är väl bra att det finns de som är det - hur skulle världen se ut annars, om alla gick omkring och trodde på vad alla människor sa hela tiden? ("Bra, kanske!" som Mamma Mu skulle säga.)

Vad driver en människa till att hitta på en historia på det där viset?

Är det en person som har skitkul hela tiden och driver hejdlöst med alla godtrogna?
Är det en ensam liten människa som hittar på ett liv som de skulle vilja ha? Och bli någon som en massa folk engagerar sig i?

Jag hoppas på det första alternativet, det andra alternativet känns bara så sorgligt.

Visst är det en fantastisk värld, World Wide Webb! Vem som helst kan vara vad som helst, och till och med godtrogna jag inser att man nog måste vara lite på sin vakt ibland - för allt är inte alltid riktigt som det ger sken av att vara.

Måste bara tillägga att på jobbet har jag faktiskt måst släppa lite på min godtrogna image.. det skulle bli så dyrt annars...

Inga kommentarer: