lördag, oktober 18, 2008

Dagens tips!

Om muttrarna sitter för hårt fast när du ska byta däck, förläng fällkorset med ett 1-meters rör - då kan man besegra vilka muttrar som helst!

Ja, jag har alltså bytt till vinterdäck på vår nya bil idag - ett trevligt litet lördagsnöje. Nu är det ju så att A bytte till vinterdäck på den andra bilen och att den här står i mitt namn, så jag kände mig rätt manad att fixa det. Men jag höll på att gå bet - hur mkt jag än slet så fick jag inte lös några av muttrarna - men det var då jag fick lära mig TRICKET! Lätt som en plätt!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för tipset! Själv brukar jag sparka på fälgkorset, allt vad jag orkar, det funkar ganska bra... och nu för tiden (efter ca 12 år) brukar jag även spruta in lite 555 i mutterhålen, det funkar också ganska bra. :-)

Pia sa...

Åhå, fler bra tips - "555" är det ung samma grej som kopparfett eller vad det nu var som jag smörjde muttrarna med?

Anonym sa...

Tänk det tricket kunde jag också! Ett skolexempel på hävstångseffekten! Skicka ut barnen och ha fysiklektion nästa gång.
Frågan är om man måste skruva åt dem med lång stång också eller om det är överdrivet...?

Pia sa...

Överdrivet, säger jag eftersom jag INTE drog åt dem med stången :-D

(Man måste ju få lös skruvarna på vägen om man får punka - för stången har iallafall vi i bodan - inte i bilen)

Anonym sa...

5-56 hette den visst... so what, det är någon slags olja som man kan använda till precis vad som helst, och då menar jag precis vad som helst.