onsdag, oktober 01, 2008

Det här med tidsuppfattning

Jag har varit uppslukad av en rapport ett tag.

I början av juli fick vi ett självmordsuppdrag som skulle levereras 30/9. Jag ifrågasatte hela tidplanen innan vi tog på oss uppdraget, men konsult som man blivit så tackar man ju inte nej till ett uppdrag. Hm...

För mig finns det en helig ko - och det är dead-lines på jobbet. Har man lovat ska man leverera.

För att göra en lång historia kort så har det blivit långa kvällar den senaste veckan. Nätter också ska jag erkänna. Jag kan ju också säga att det är väldigt tufft att jobba med personer som totalt saknar tidsuppfattning.

Sent igårkväll saknades fortfarande en ganska fundamental detalj i rapporten. Lugn, lugn, sa mannen med den märkliga tidsuppfattningen - den är på väg... (det hade han i och för sig sagt i ca 1 månads tid - men hoppet är det sista som överger en...)

40 min före midnatt kom ett mail från mannen med den helt obefintliga tidsupfattningen.... DATORKRASCH!!! ALLT BORTA!! Men Lugn.. det tar nog 30 min att återskapa... (Vems 30 min han menade sa han inte, men det visade sig iallafall inte vara den typ av 30 minuter jag brukar mena.)

23.56 kom ett nytt mail - det tar tid, jag hinner inte...

Jag hade ju förberett mig för det scenariet så jag hade förberett ett mail till beställaren med den nästan-färdiga rapporten. Fick bara lägga till några ord om datorkrasch som förklaring till den saknade detaljen som istället skulle kompletteras med idag.

23.59 - en knapptryckning, och så var den iväg. JAAAA, jag klarade leveransdatum 30/9 - YES, YES, YES!! (Om än inte helt komplett, men nästan!)

---

Men, NEEEEJ, vad står det på mailet som skickades iväg.... 2008-10-01, kl 00.01....

Hur f-n kan datorns klocka skilja sig från tiden i mailet??

Den lilla viktiga detaljen är ännu inte klar. Kl 16.45 idag meddelade mannen med en tidsuppfattning som inte är som min att den strax skulle vara klar, och det kändes ju tryggt att veta.

(Den försenade minuten har orsakat viss munterhet hos beställaren, hahaha....)

1 kommentar:

Pia sa...

Idag, den 3/10 kl 11.55, kom den saknade ritningen. Bara 2,5 dygn försent... Oj, vad jag har varit irriterad (om man ska uttrycka sig milt)- men nu kan jag riktigt känna att det är helg!