söndag, augusti 09, 2009

Bokslut Träningssäsongen 2008-2009

Då var det dax att göra bokslut vad gäller träningssäsongen 2008-2009. (Föregående säsong inom parentes).

Antal pass: 131 st (121)
Antal timmar: 148,06 tim (138,27)
Vilodagar: 123 st (150)
Sjukdagar: 99 st (110)
Skadedagar: 13 st (0? st, hm jag hade ju ont i hälen...)
Skidor: 1052 km (779)
Rullskidor: 104 km (83)
Löpning: 245 km (59)
Orientering: 53 km (20)
Cykel: 141 km (303)
Yoga: 0 pass (23)
Pass/vecka: 2,5 st (2,3)

Ja, vad ska man säga? Bättre än säsongen 2007-2008 vad gäller pass, timmar och sjukdagar. Men 99 st sjukdagar är ju fortfarande alldeles för mkt, hm...

Jag satte förra året upp några mål:

Träna 3-4 pass/vecka - Inte uppnått!
Halvera sjukdagarna - Inte uppnått!

Så det är alltså bara att jobba mer på friskheten (dvs att inte bli förkyld varannan vecka), men å andra sidan så har jag ju faktiskt tränat ganska bra annars spec med tanke på hur lite jag tränade förut.

Faktiskt har jag ju i snart 3 år tränat medvetet och regelbundet och hittat tillbaka till glädjen i träning o tävling - det är ju något att vara riktigt glad över :-D !!

Att jag sedan missade mina uppsatta måltider på både Marcialonga o Birkebeiner med ca en kvart är ju inte så mkt att hänga läpp över - jag var ju FRISK och kunde ÅKA tävlingarna!

Att ha mål har jag insett är jätteviktigt för mig, så nu har jag lite nya utmaningar som väntar:

Jägarmilen 27 augusti (terränglopp)
Har inte sprungit så mkt senaste åren o aldrig lyckats vara frisk o hel på Jägarmilen, så där har jag egentligen bara som målsättning att kunna starta och ta mig runt. Och kanske klara 55 min?

Jizerská 50, 10 jan 2010 (Skid-Långlopp i Tjeckien, 50 km)
MKT preliminärt mål, finns med i min o A:s drömplanering, men det krävs att logistiken runt omkring fungerar (barnvakter, (billiga) resor och så...)

Vasaloppet 7 mars 2010
Anmält o klart!! Målsättning: 7 tim.

Andra träningsmål jag har är att hitta någon form av regelbunden styrketräning som passar mig. Får se vad jag hittar på. Yogan var jag flitig med ifjol, men iår har det inte blivit något, jag håller på att fundera över hur jag ska göra med det - för det var riktigt skönt att Yoga.

Det är KUL att träna!!

3 kommentarer:

Hemliga damen sa...

Fasiken! Hade jag en hundradel av din målmedvetenhet vad gäller träning skulle jag vara så jädrans nöjd. Måste jobba lite på det där tror jag...

Kiruna sa...

Oj, va kul att läsa om andras mål. Jag skulle gärna åka Vasaloppet någongång men då måste jag lära mig lite teknik, det går för långsamt på skidor för mig...

Pia sa...

Hemliga damen: Allt är relativt - och du har säkert nördat in på ngt annat istället ;-) Och en gång i veckan är väl bra?! Kan du hålla det så är det kanon!

kiruna: men du kör BAMM du, DET är inte dåligt :-)