fredag, augusti 07, 2009

En fjällvandring längs Kungens led

Några tips om ni någon gång ska gå Kungsleden:

1. Köp inte stövlar på Coop! Jag visste ju det egentligen, men när Lillebror behövde nya stövlar så fanns det inte några andra stövlar i vår lilla stad. Och de såg ju rejäla ut... Tur att det finns Liquisole, silver tejp och leukoplast, för det behövdes redan efter första etappen.


2. Titta INTE på långtidsprognosen. Regn i en vecka enligt metrologerna blev istället sol, värme och knappt något regn alls - en perfekt vandringsvecka, nästan liite för varmt de sista dagarna (men vi klagade INTE!).


Vid första stugan njöt vi av bad i jokken med stugvärdskusinerna. Ganska varmt i vattnet (fast mamman stod över...) men många små surrande kompisar hade vi.


Vi bodde i 5 olika stugor på vägen, varav vi hade stugvärds-släktingar i 2 av dem. I de övriga stugorna fick vi vara "riktiga" turister. Rätt intressant faktiskt att vara (och behandlas som ;-) turist i sin egen bygd.


Själva vandringen gick bra. Vi fuskade med helikopter till Keb, för att liksom komma igång lite snabbare. Sedan gick vi Keb-Singi-Sälka-Tjäktja-Allesjaure-Abiskojaure-Abisko. Etapperna var mellan 12 och 15 km, så det var alldeles lagom för grabbar på 10-13 år.


Nu är jag sugen på att ta med alla barnen nästa år på en vandring på Kungsleden söder om Keb. Eftersom min man fått för sig att just fjällVANDRA är rätt trist (man ska åka skidor i fjällen, springa i fjällen, cykla i fjällen eller paddla i fjällen) så får jag nog ansvara för fjällvandringsinslagen i deras utbildning ;-)

3 kommentarer:

♥ mamman i huset ♥ sa...

Jag lovar att aldrig göra de misstagen! ;)

Ja visst har vi det underbart just nu! Fantastiskt! Vi bara badar och solar och njuter och badar och solar och njuter ännu mer. Men faktiskt börjar det kännas som om hösten också är välkommen snart. Fast först ska vi njuta lite mer. Och sola. Och kanske bada.

Ha det gott!

GIS-mormor sa...

Älsklingen och jag kom hem igår efter vår vandring Sitasjaure-Hukejaure-Singi-Teusajaure-Vakkotavare. Träffade din syster med fam. Men oj, vad varmt det var! Puh!

Pia sa...

GIS-mormor: ja, vilken värme att vandra i!!

Nu blev jag lite sugen på er färdväg - det finns ju så mkt kvar att göra!!

Hoppas att syster min o co fortfarande var lika lyckliga över sitt sommarjobb :-) De njöt för fullamuggar när vi var förbi!