fredag, november 24, 2006

Läsning och tandborstning

För några veckor sedan kom Lillebror, 7 år, hem med läsläxan och läste ett kapitel ur läseboken för mig! Jag blev så paff - vad fort det gått för honom att knäcka "läskoden"! (Ja, inte fort i bemärkelsen tidigt, utan fort från att inte alls kunna läsa till att läsa så bra!)

Den stolta mamman vände sedan på bladet (till det kapitel som de inte hade i läxa) - och insåg snabbt att det handlade nog mer om att ha ett förträffligt minne, han hade lärt sig hela läxan utantill... Sedan kunde han läsa enstaka ord, men "knäckt läskoden", njaa...

Igår satt han o tittade i en Barn-kartbok. Han letade rätt på mormor o morfars by o ljudade sig igenom namnet: A-B-I-S-K-O och konstaterade sedan raskt att där stod "MALMBERGET"! Så, ja - en liten bit kvar har han tills koden är knäckt...

Igår var pappa o Lillebror hos tandhygienisten. Och vi fick bakläxa :-O...

Det är ju en rätt omfattande procedur både på morgonen o kvällen när 4 barn ska komma iväg till dagis/skola eller lägga sig. Så vi har i flera år låtit Lillebror borsta tänderna själv, det förenklar ju tillvaron lite för oss. Även om jag egentligen vetat att han är för liten för att klara av att borsta tänderna ordentligt själv, när jag tänker efter. Och mycket riktigt - tandhygienisten såg att det inte blivit riktigt bra gjort...

Så nu ska vi borsta hans tänder på kvällen, medan han får borsta själv på morgonen. Ett barn ska inte bortsa tänderna själv förrän han/hon kan skriva fint... (så eg borde vi väl även borsta Storebrors tänder också, skriver gör han ju, men fint...)

Jag får lite dåligt samvete... vi har så många barn att vi inte hinner sköta om deras tänder ordentligt... men jag får trösta mig med att vi förhoppningsvis tar hand om dem bra på andra vis... och from nu även tänderna...

Inga kommentarer: