söndag, november 26, 2006

Rönnbär och snö


Jag har hört att om det är mkt rönnbär så blir det lite snö den kommande vintern - för träden orkar inte bära upp både bär o mkt snö... Fast å andra sidan har jag också hört det motsatta: mycket rönnbär ger mkt snö (men jag minns inte förklaringen till det...)

Ja, i år har det iallafall varit både mycket rönnbär och mycket snö... det är så vacker ute. I helgen har det kommit flera dm tung blöt snö, som fastnat i träden och vår trädgård ser ut som en riktig vinter-trädgård.

A konstaterade att många av grannarna skaffat snö-slungor de senaste åren. Men jag tycker inte vi behöver det, jag har en sån bra snöslunga... A är snöskottnings-perfektionist. När jag skottat mig nöjd (uppfarten fri från snö så bilen kan köras upp o gången till Bodan är skottad) har A minst en halvtimmes jobb kvar. Det måste liksom snyggas till: raka, avrundade kanter, snöhögarna som bildas skall jämnas ut osv. I början blev jag sur, stött o irriterad över att min skottning inte dög - men nu har jag lärt mig att det liksom är lite terapi för min man. O så länge han är nöjd och inte tvingar mig att putsa på snökanterna få han gärna hållas ;-)...

Inga kommentarer: