måndag, november 17, 2008

Bloggens fantastiska värld

Vilken konstig värld Bloggvärlden är egentligen. Eller kanske inte just Bloggvärlden, utan cybervärlden generellt.

När våra minsta tvillingknoddar var nykläckta, eller på gång att kläckas, så hamnade jag på några olika tvilling-sighter. Där har jag "lärt känna" flera trevliga tvillingmammor, varav jag träffat några av dem irl. Vilken möjlighet för en tvilling-kunskapstörstande blivande tvillingmamma i en lite stad i norr att få lära känna andra i samma situation - de växte ju inte på träd direkt hemma.

Men bland dessa tvilling- och trillingmammor visade det sig ju att några av dem liksom inte riktigt fanns. Egentligen. Blåögda Pia har åkt på mer än en nit, haha. Det jag har lärt mig är väl att när något börjar bli bara lite för unikt, lite för extremt, och lite för fantastiskt - då finns risken att det inte är rikigt "på riktigt".

Vilken möjlighet Bloggens värld är. Man skulle kunna kliva in i ett helt annat liv, en helt annan roll, ålder, kön - you name it.

Undrar hur många Bloggar bland alla Bloggar som är en fantasivärld? För mig börjar varningsklockarna att ringa när ett "vanligt" liv blir lite för extremt, hemskt, fantastiskt eller unikt. Om ni förstår hur jag menar. Lite trist kanske, för egentligen spelar det ju ingen roll. Om någon Bloggare är en bra, rolig eller intressant skribent så spelar det ju inte så stor roll om det är "på riktigt" eller en uppdiktad historia. För hur mycket av skönlitteraturen är "på riktigt"?

Fast när man, som med de påhittade tvilling-trillingmammorna, börjat få en kontakt (om än bara cybervärld-kontakt) det är väl då man känner sig lite blåst.

Nej, jag har inte blivit "blåst" av någon Bloggare än (vad jag vet, haha!), men varningsklockan har ringt någon gång.

Och vem vet - jag kanske inte är på riktigt, hehe.... (fast, när jag tänker efter, lite dålig fantasi måste jag ju säga att jag har om detta skulle vara min fantasivärld ;-)

5 kommentarer:

♥ mamman i huset ♥ sa...

Varför detta inlägg? HAR du blivit lurad?

Man får nog ta allt med en nypa salt, även bloggvärlden. Men även ute irl blir man lurad på både det ena och det andra. Och det känns nästan värre!

Tack och hej!

Pia sa...

Varför INTE detta inlägg ;-)

♥ mamman i huset ♥ sa...

Nä, du har rätt. Här är det du som är chef, BARA du. Bra va?

Hälsningar ifrån en annan chef, dock på ett helt annat ställe!

♥ cloudberrie ♥ sa...

Vad roligt att du hittade till mej och lämnade en rad. Jag känner igen ditt namn "piaplupp", så jag har nog swishat förbi din blogg i farten någon gång när jag sökt på Norrbotten eller om det var skidåkning. Ser att vi gillar en del liknande aktiviteter :) men det kanske inte är så konstigt när vi bor i vintersamhällen.

Jadu detta med folk, bloggar, internet och så. Jag kan inte annat än att hålla med dig. Jag blir liiiiite "anti" om livet är lite för perfekt och om personen i fråga inte har någon egen åsikt och stil utan enbart hänger på "trenden". Just nu är ju många bloggar VITA och jag kan inte låta bli att fundera liiiite på hur många av dem som egentligen har ett så perfekt vitt hem?

Jag har mött många underliga personer genom åren vid datan. Fast många helt fantadtiska och underbara människor också. Så jag har nog lärt mej att sålla efter några sårande näsbrännor...

Kram från Eva

Pia sa...

mamman i huset: Ja, visst är det bra - JAG bestämmer SJÄLV i MIN Blogg, och ingen behöver känna sig tvingad att läsa ;-) Det är det som är så bra med Bloggar o Hemsidor jmf med andra Forum där man INTE är chef.

cloudberrie: Kul att du kikade in :-)

Tur att mötena med de trevliga människorna uppväger de få gånger man blivit blåst. För det är ju det som är så bra med Internet, man möter människor man aldrig skulle stött på annars :-)