onsdag, november 26, 2008

Frisk som en nötkärna!

Förra torsdagen var jag till Vårdcentralen för att kolla upp varför jag får ont i halsen så ofta.

Då fick jag ungefär de svar jag förväntat mig: jag behöver INTE penicillin (det är alltså virus) och "snabbsänkan" var ok.

De tog en hel massa andra prover också för att kolla om det är något fel på min blodsammanättning eller om jag har något fel på sköldkörteln.

Läkaren konstaterade också att jag hade virusblåsor i halsen och svullna lymfkörtlar. Det kändes nästa bra att han såg NÅGOT för ibland så börjar jag tro att jag inbillar mig... :-O

Idag fick jag resten av provsvaren - och de visade att JAG ÄR FRISK SOM EN NÖTKÄRNA!!

Och det är ju riktigt bra, och egentligen vad jag trodde - för jag känner mig ju frisk, förutom halsen då och då.

Förmodligen är det som läkaren trodde, att jag är inne i en period då jag råkar på en massa virus som jag inte är immun mot, för såna perioder har man ju då och då - med en massa förkylningar. Även om han tyckte att 2 år var en ganska låååång sådan period.

Jag sa lite käckt att snart borde jag ju vara immun mot ALLA förkylningsvirus, men då sa han eftertänksamt att det finns ju VÄÄLDIGT många olika virus, så tyvärr så har jag nog en hel massa kvar att råka ut för, kul, kul...

Så vi får väl hoppas att jag kan hålla mig ifrån virusarna nu. OCH sova ordentligt, och inte stressa och äta bra. Då ni!

(Nästa steg får väl annars bli Alternativ-Hälsan - där de kan kolla om man har brist på något i kroppen och sedan rekommendera en att köpa en massa piller för att åtgärda det som brister, men det känns som en väldigt dyr lösning... Och jag inbillar mig att man förmodligen kan hitta en massa saker som bör åtgärdas, även om det kanske inte har något med min onda hals att göra...)

9 kommentarer:

AnnaPanna sa...

Haha, väldigt många blir dom, kanske blir dom fler och fler, vad vet jag.
Jag tror på sömnen. Den är nog superviktig för att hålla sig frisk. Hur är det när du tränat, går du omkring i blöta träningskläder och fryser. Det är "livsfarligt"!
Vet du vad jag kom på just nu. Gå till en homeopat. Men det kanske är nåt liknande som du själv skriver om.

Kiruna sa...

Jag hade en sån period förra våren och sommaren, var i princip sjuk hela tiden. Det är väl så med småbarn i huset, men det är trist om man vill träna...

Pia sa...

Anna: Jo, homeopat var en bra idé, jag tror att det är något sånt jag tänker på. Det ska jag testa.

Och sömnen tror jag också är det viktigaste - MÅSTE bättra mig på det.

Kiruna: Så är det ju, det kommer in en massa virus i huset hele tiden - och sömnen blir lite småstörd.

♥ cloudberrie ♥ sa...

Ja och har man sen dragit på sig "eländet" så är det som att det aldrig vill ge med sig. Alla små attans baciller vill bita på en och man slipper inte nåt.

Jag kan ju inte precis rekomendera sol... ;) Den här tiden hos oss är det ju mörkare än mörkast. men att få till sig en gnutta ljus, om det är möjligt.

Sen tipsar jag om Berocca brus från apoteket.

Kram från Eva

Pia sa...

cloudberrie: Berocca brus - det måste jag testa, tack!
Ja, man får försöka suga åt sig det lilla ljus som finns nu, åtminstone på helgen - på vardagarna så blir det inte mkt av den varan för en kontorsråtta :-D

♥ mamman i huset ♥ sa...

Bra att du enligt farbror doktorn var frisk ~ det kan ju vara skönt att höra nå'n gång då och då!

Hoppas att det rättar till sig så att du också får känna dig frisk som en nötkärna!

Hoppas att ni har njutit av den underbara helgen. Med risk för att bli tjatig, men: Nog bor vi på ett härligt ställe just nu?!

Kram!

Pia sa...

mamman i huset: Japp,vi bor på det BÄSTA stället just nu!! Pratade med barnens farmor i morse - och det REGNADE i Sundsvall, stackarna!

Persiljas Hus sa...

Skit i piller för bövelen!
Det är bara någon som tjänar massa kosing på att marknadsföra dem. Ät tre fyra apelsiner om dan istället för solbristen och så drick grönt te som rensar ut skit.
Mycket bra metod faktiskt. Just nu tar Coop 6.90 kg för apelsinerna. Vi har köpt ett kilo om dan nästan och mumsar på.

Pia sa...

Persilja: Är helt inne på din linje, det finns så mycket nyttigheter i vanlig mat om man bara tänker till, så pillrena kan de få sälja till ngn annan. Men vet du vad apelsiner kostade på "Lapp-Konsum" idag??!! 24,90 kr/kg!!! Det är svindyrt att köpa mat i Kra,iallafall frukt.