lördag, november 01, 2008

Halloween-tankar

Jag gillar inte riktigt Halloween. Har aldrig blivit riktigt bekväm med företeelsen. Men jag tycker om den här långhelgen, Allhelgona har alltid varit ett mysigt och fint avbrott i den mörka och ofta speedade hösten.

De första åren som barn började ringa på dörren och säga "Bus eller Godis" tog de oss helt på sängen. Vi hade inget godis hemma och när man sa att det väl fick bli bus då - så blev de rara små barnen inte glada.

Lågvattenmärket var när tre grabbar i undre tonåren ringde på, outklädda, och sa "Godis eller Pengar!!". Då lackade jag ur totalt på de stackars grabbarna. Jag skulle bli GALEN om mina barn gick omkring och tiggde så i husen.

De senaste åren har vi börjat lära oss att ha godis hemma, och förra året så ville en av grabbarna gå runt o "busa" med en av hans kompisar. Först så tänkte vi säga NEJ, men sedan så ändrade vi oss. Om de var utlädda, och snälla, så fick de gå runt. Sån tur var så tyckte han inte att det var roligt, så i år är det ingen av barnen som busar. (Inte den sortens bus iallafall ;-)

2 kommentarer:

♥ mamman i huset ♥ sa...

VAR åkte du skridskor? Jag är dock rädd för isar... T.o.m. på Torneträsk kan jag bli nervös. ;)

Pia sa...

Sautosjärvi! (Du vet, fam L:s mormor o morfar har stuga där, vi parkrade bara en bit därifrån!)

Jag är inte nervör för isar, MEN jag ville dock inte ta med barnen.

Isar på 5 cm vill jag helst vara själv på...