måndag, november 17, 2008

Vårat kök... och andra pysselhörnor

Vårat kök är det bästa rummet i hela huset. Där gör vi ALLT (i brist på andra lämpliga utrymmen ;-)

Vi lagar så klart mat, äter, bakar och fikar.

Vi "datar", jobbar och pysslar.

Vi gör läxan, syr (nja, ibland iallafall...) och vallar.
Fast ibland blir det ju konkurrens om utrymmet. Det är ibland lite svårt att fika, pyssla och jobba samtidigt, typ.

Framförallt är det ju trist att alltid måste plocka undan det man håller på med för att tråkiga mamma eller pappa (eller brorsan) ska duka, då blir man SUR!

Vi har därför fixat en ny pyssel-läx-sy-data-hörna i vardagsrummet - perfekt!

I lördagskväll fick jag ett ryck och hämtade ett för tillfället utrancherat bord hos en av systrarna (som morfar snickrat ihop av ett gäng återvunna bräder - tungt som tusan.)

Pappan i huset låg utslagen i soffan och var inte direkt lika entusiastisk som jag vad gäller flyttkörning av tunga bord, så jag tog saken i egna händer mha syster och Storebror.

När det väl var på plats var A inte helt förtjust över arrangemanget - men jag tyckte det blev perfekt! Perfekt ställe för småtjejerna att sitta och pyssla, ska bara rensa i bokhyllan intill så att de kan ha alla sina papper, färger och pennor etc, etc, där. Och var sin låda att ha egna pysselsaker i.

I söndags medgav pappa A att det kanske inte blev så tokigt iallafall ;-)

Och det är ju kanske inte så dumt att sprida aktiviteterna i huset till fler än ett rum.

1 kommentar:

♥ mamman i huset ♥ sa...

Jag som precis tänkte blogga om det mest praktiska i vårt hus - däribland vår pysselhörna i vardagsrummet - och be andra bloggare om praktiska tips ifrån deras hus. (Vi får se när det inlägget kommer. Idag bloggar jag bara om vackra saker.) Man ska ju nämligen UTNYTTJA bloggen... Så att man själv inte bara blir utnyttjad - om man nu blir det...;)

Läste just någons inlägg där det varnades för att visa upp sina barn i bloggen. MEN jag anser fortfarande att det är farligare att färdas efter landsvägar...

Japp, konståkning ska hon fortsätta med. Det är bara det att det startades med så mycket helt plötsligt för den lilla tösen eftersom hon ju började på dagis för första gången i samma veva. Och gymnastik...