måndag, november 24, 2008

Snö är KUL!!

De senaste dagarna har det snöat och snöat och snöat.

Det är så FINT ute!

Jag blir automatiskt på gott humör när snön vräker ner.

TROTS att jag är en villaägare - utan snöslunga.

När jag och tjejerna pulsat oss hem från Dagis (och lekt i varenda snöhög, åkt kana nerför varje liten och stor backe och kastat snöbollar på mammor, barn och systrar) möttes vi av en totalt översnöad gård med en plogvall som hette duga.

Och två glada pojkar som (inne ifrån huset) käckt meddelade mamman att "DET ÄR JÄTTEMYCKET SNÖ PÅ GÅRDEN!!"

"Jaha, och vad gör ni INNE då??"

"?"

"Jamen, ni kan väl SKOTTA, åtminstone liite, när ni kommer hem från skolan?!"

Så då bestämde vi det (igen), att man skottar iallafall en liten stund när man kommer hem från skolan. Så inte stackars mamman eller pappan måste ta ALLT.

Men jag gillar att skotta! Efter en dag inne på jobbet så är det otroligt skönt att få slita ute med snöplogen. Och idag kom jag på en sak som gjorde det ÄNNU roligare att skotta:

Vi får GRATIS isolering av kommunen, hehe.

All snö som de plogar in på vår uppfart bäddar vi om vårat hus med, så hela grunden och långt upp på väggen blir snötäckt.

De kalla golven är ett minne blott ;-)

För det gör faktiskt stor skillnad med ett varmt snötäcke runt huset för ett gammalt och dragigt trähus.

Men har ni hört något tokigt: På Dagis har de inte varit ute idag, för det var ju så kallt, snöigt och blåsigt!! Våra små tjejer fick alltså inte vara ute i den roliga snön, klättra på snöhögar, gräva snögrottor, åka kana och kasta snöbollar :-( Istället har alla ungarna klättrat på väggarna INNE en hel dag. Inte konstigt att de var som kalvar på grönbete när vi gick hem.

3 kommentarer:

♥ cloudberrie ♥ sa...

PRECIS! Håller med dig till 100%!!! Äntligen någon som säger som jag:) Idag var det ett himla gnällade på några av småbarnsfröknarna för det blir sååå mycket jobb med alla kläder och snöskottande och... *SUUUUCK* Istället för att ta det positiva med snön, gratis NÖJE för ungarna!

KRAM från snötokiga Eva i grannkommunen ;)

♥ mamman i huset ♥ sa...

Vad härligt att vi är 3 som är helt eniga! Snö är världens bästa material! Att leka i, att plumsa i och att arbeta med. Jag var ute i 2timmar i morse och kämpade så svetten rann, och det fick mig att må bra.

Klokt av er att be sönerna skotta! Det vi kämpar med när det gäller sonen är att han inte ska lämna sina utesaker överallt på gården när han går in. De blir så svåra att hitta efter en natts snöande...

Att inte ett dagis går ut en så'n här dag är för mig en gåta. Det finns ju 1000 saker att göra ute en dag som denna!

Ha det gott! Nu är det maken som går ut och skottar det sista inför natten - för hand, trots att vi har snöslunga! (Den används sällan, faktiskt bara då vi skottat garagetaket! En granne har vi dock som slungar sin snö till oss, och den snön ligger kvar till i juni... Grrr!)

Pia sa...

ja, tur att vi är flera kloka människor :-)
Jag tycker istället att det är rätt märkligt att så många som bor häruppe är så anti mot snö :-O

Här har far i huset också tagit ett kvällspass med snöplogen... hans mission är att ha exemplariska plogkanter, haha (som barnen dagen efter leker sönder, moohahaha...), för mig äcker det att snön forslas bort, det är FUNKTIONEN jag vill åt ;-)