söndag, mars 15, 2009

Skid-lördag

I torsdags meddelade våra söner att de ville åka skidtävling i helgen. Vi hade ingen koll alls på att det skulle vara tävling i grannbyarna i helgen och jag hade planerat in ett riktigt lååångt pass på lördagen som jag gärna ville genomföra (efter nästa helg ska jag sluta vara egoist.)

Men när ens barn självmant säger att de vill åka skidtävling så är det självklart bara att haka på! Pappa A insisterade på att jag skulle få ha en egodag och att han gärna skulle ta alla barnen på skdtävling. Så, så fick det bli!

Storebror åkte 11 km, Lillebror 3 km, Svinto-Sisters 800 m - och alla med olika startplatser (ja Svinto-sisters startade ju förstås på samma ställe) varar grabbarna startade samtidigt. Lite jobbig logistik, men med hjälp av en snäll farfar (inte vår;-) så gick det bra.

Själv så genomförde jag det längsta träningspass jag någonsin åkt, vilken känsla!

Framåt eftemiddagen fick jag hem ett gäng trötta men nöjda och glada skidåkare och deras coach! Då smakar det bra med varm choklad och vispgrädde som deras bullmamma stod färdig med ;-)

Sedan fick coachen åka ut på ett eget ego-pass.

4 kommentarer:

♥ mamman i huset ♥ sa...

Nej, sluta inte att vara ego! Du inspirerar! Man blir inte en sämre mamma för att man låter pappan åka på skidtävling själv, utan man orkar däremot kanske vara en bättre mamma då. Något för mig - kontrollmänniskan - att prova på...

Pia sa...

Det har du rätt i, jag har ett rätt stort behov av det - men man behöver ju inte ha 3 tim långa egopass, det räcker kanske med en timme ;-) Då blir det rätt mkt mer tid över att ägna sig åt övriga små o stora filurer i familjen.

Ja, det behövs nog lite egotid för komplicerade mammor ibland ;-)

Kiruna sa...

Vilken hurtig familj du har. Jag måste nog jaga på min egen märker jag. Storkillen älskar skidor men lillen är inte så förtjust men de där ändrar ju sig på nåt år. Han är ju bara tre än så länge...

Pia sa...

Kiruna: Men vet du - vi har som tagit det rätt lugnt med grabbarna o skidåkning. Mest turåkning och så, tills de själva velat gå på skidträning. Gjorde först misstaget att ta med äldsten på "skidlek" något år för tidigt (du vet ivriga föäldrar...) så när vi förstod att han inte tyckte att det var så värst kul med skidlek vid 4 års ålder så lovade vi oss själva att aldrig pusha ngt barn att börja träna ngt för tidigt. Men när han var 12 år då ville han själv börja träna skidor - det kändes bra :-)